Zeven tips om vrij spel te stimuleren

Vrij spel is voor kinderen misschien wel leerzamer dan voorgekauwde activiteiten. Door te spelen leren kinderen interactievaardigheden. Speltherapeute Marlies Greve geeft tips hoe je eigen spel bij kinderen kunt stimuleren en hoe je dit op ouders overbrengt.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Zeven tips om vrij spel te stimuleren
Foto: ANP XTRA

‘Kleuters leren meer van spel dan van school’, stelt hoogleraar Sieneke Goorhuis (lector early childhood aan de Stenden Hogeschool Noord-Nederland) in een opiniestuk in Trouw. Spelen zorgt ervoor dat peuters en kleuters empathie ontwikkelen. ‘In het spel met andere kinderen leren ze naar elkaar luisteren en verschillende standpunten in te nemen’, schrijft Goorhuis in Trouw. Speltherapeute Marlies Greve, die speltrainingen geeft via haar bedrijf De Droomvogel, sluit zich bij dit opiniestuk aan. ‘Via spel doen kinderen sociale expertise op. Het kind leert zich spelenderwijs in te leven in de ander, het doet sociale vaardigheden op en leert sociale interactieregels. Een betere sociale vaardigheidstraining kan een ouder zich niet wensen’. Greve geeft zeven tips hoe je in de kinderopvang vrij spel kunt stimuleren en hoe je ouders ervan overtuigt dat spelen belangrijk is.

Tips

  1. Kinderen prikkel je om zelf te spelen door zelf weer speels te worden. Vind je eigen plezier om te spelen weer terug. Speel af en toe mee, kruip in een spelrol en draag spelideeën aan.
  2. Koppel kinderen die moeite hebben met spelen aan een ander spelend kind. Deze kinderen treden dan op als mediator. Zo kunnen de kinderen die moeite hebben met spelen ervaren hoe ontspannend, leuk en gezellig spelen is.
  3. Bied kinderen open speelmateriaal aan, zoals kartonnen dozen, kleden en blokken. Dit is materiaal dat iedere keer weer een andere betekenis kan krijgen en de fantasie prikkelt.
  4. Bied niet te veel speelgoed en speelmaterialen tegelijkertijd aan. Door onbekend speelmateriaal steeds te (her)introduceren blijft het interessant.
  5. Laat kinderen zich vervelen! Uit verveling ontstaan de mooiste ideeën. Jonge kinderen hebben al ‘volle agenda’s’, met weinig ruimte voor vrij spel. Door kinderen de fase van verveling te ontnemen worden zij passief gemaakt in het verzinnen van eigen plannen.
  6. Besteed tijd aan het belang van vrij spel door er tijdens een ouderavond, de intake en in nieuwsbrieven aandacht aan te besteden.
  7. Betrek ouders meer bij het proces door concrete spelideeën terug te laten komen in nieuwsbrieven. Zo krijgen zij een idee hoe ze thuis met vrij spel aan de slag kunnen.

Grasvlekken, moddersmoeltjes en gescheurde broekjes; vier op de tien ouders heeft er moeite mee wanneer hun kind vies wordt. Hoe overtuig je deze ouders om hun kinderen toch lekker in de modder te laten spelen? Marja van Delden, coach bij adviesbureau Kommee, geeft tips. Lees meer >>

Ouders informeren

‘Zodra de waarde van het spelen wordt gezien, hebben de ouders oog voor de deskundigheid van een kinderdagverblijf en de rol die de pedagogisch medewerkers daarin spelen,’ zegt Greve. Ze geeft een voorbeeld waarmee ouders te overtuigen zijn: ‘Uit Nederlands onderzoek blijkt dat leerlingen uit groep 2 die honderd minuten extra tijd krijgen om samen te spelen, beter presteren op het gebied van passieve taalvaardigheid, letters en naam schrijven, ordenen en rekenvoorwaarden.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.