Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Wervingscampagne kinderopvang van start

Bert Bukman
Bert Bukman
Het aantal vacatures in de kinderopvang is het hoogste van de hele sector zorg en welzijn. Daarom start het Platform Arbeidsmarkt Kinderopvang een nieuwe campagne: Kinderopvang dankzij jou.

Dat het tekort aan pedagogisch medewerkers nijpend is, ervaart Ramon Rikken, eigenaar van de Amsterdamse kinderopvangorganisatie Bloem, iedere dag weer. ‘Ik ben altijd blij als de bezetting van onze tien groepen geregeld is. En aan het eind van de maand ben ik extra alert op eventuele ontslagbrieven. Het lukt ons tot nu toe om de bezetting van onze tien locaties op peil te houden, maar het is soms houtje-touwtje. Ik zit al twintig jaar in dit vak, maar ik heb het nog nooit zo erg meegemaakt.’

Tijd voor actie

Het is dus hoog tijd voor actie, aldus Rikken, die ook voorzitter is van het Platform Arbeidsmarkt Kinderopvang. Vandaag start daarom een landelijke arbeidsmarktcampagne van het Platform onder het motto ‘Kinderopvang dankzij jou’.

De campagne wordt aanbevolen door het ministerie van SZW. Staatssecretaris Tamara van Ark benoemt als vertegenwoordiger van het kabinet nadrukkelijk dat kinderopvang van groot belang is voor de gehele samenleving. Voor kinderen én ouderen.

Ook zij-instromers

Een videoboodschap van Van Ark (‘Jullie maken écht het verschil voor kinderen’) en alle informatie over de campagne is te vinden op de website kinderopvangdankzijjou.nl. De site biedt informatie voor iedereen die belangstelling heeft om in de kinderopvang te werken. Niet alleen studenten, maar ook zij-instromers en herintreders.

Met een test kun je checken of werken in de sector iets voor jou is, en een eenvoudige zoekfunctie geeft een overzicht van alle vacatures in de directe of iets wijdere omgeving. Daarnaast biedt de website informatie over omscholen, of het werk combineren met een andere baan of studie.

Medewerkers behouden

De campagne heeft niet alleen als doel om nieuwe pedagogisch medewerkers aan te trekken, maar ook om de huidige medewerkers te behouden, aldus Ramon Rikken. ‘Een functie in de kinderopvang is iets waar je trots op kunt zijn. Het is betekenisvol werk, en daarom staan er op de site ook bedankjes van ouders en kinderen, die vertellen waarom hun eigen pm’er zo belangrijk voor ze is.’

Op de achtergrond speelt het feit dat het aantal vacatures in de kinderopvang hoger is dan waar ook in de sector zorg en welzijn. ‘Op elke 1000 medewerkers zijn er momenteel 48 vacatures. In totaal werken er 100.000 mensen in de kinderopvang, dus dat betekent bijna 5.000 functies die niet worden ingevuld. En onderzoekers verwachten dat dat aantal kan stijgen tot meer dan 8.000. Het is niet overdreven te zeggen dat het water ons aan de lippen staat. De wachtlijsten lopen verder op en dat is dus ook een maatschappelijk probleem.’

Geweldige kansen

De campagne wordt vooral ingezet via social media, aldus Rikken. ‘Maar we maken ook gebruik van advertentieborden op locaties waar we potentiële nieuwe medewerkers verwachten, zoals in de omgeving van scholen.’

Concrete verwachtingen over het resultaat van de campagne zijn lastig te geven. ‘Maar hoe het ook uitpakt, de campagne zet de kinderopvang weer even op de kaart. En dat is hard nodig. Het is een sector met geweldige kansen, maar dat moet je dat moet je als medewerker of potentiële medewerker wel weten. Elke bijdrage die we aan dat besef kunnen leveren, is van harte welkom.’

 

 

 

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.