‘Welkomstcadeaus niet in strijd met kwaliteit’

Minister Asscher van Sociale Zaken vindt het niet nodig om gedragsregels op te stellen voor de kinderopvang over het weggeven van cadeautjes aan ouders. Verschillende Kamerleden hadden hierover vragen gesteld nadat media over weggeefacties van kinderopvangorganisaties hadden bericht.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Cadeaus.jpg
'Het is in mijn ervaring niet ongebruikelijk en niet nieuw dat kinderopvangorganisaties investeren in marketing en bijvoorbeeld reclame maken om klanten te informeren en aan te trekken.’ - Foto: iStock

‘Ik wil welkomstcadeaus niet verbieden, maar wel ouders op het hart drukken om verder te kijken dan een gratis pak luiers. Welkomstcadeaus zijn op zichzelf geen probleem, als het maar binnen de regels gebeurt.’ Dit antwoord Asscher op een vraag van PvdA-Kamerlid keklik Yücel. Net als CDA-Kamerlid Pieter Heerma en SP-Kamerlid Paul Ulenbelt stelde ze kritische vragen over cadeautjes die kinderopvangorganisaties weggeven om ouders te overtuigen voor hen te kiezen.

Niet laten afleiden

Soms zou het gaan om gratis luiers. Een andere organisatie zou lingeriebonnen weggeven aan nieuwe klanten of toegangskaartjes voor de bioscoop. Gjalt Jellesma van oudervereniging BOinK zei in de Telegraaf dat ouders zich niet moeten laten afleiden door de cadeaus. Het gaat om de kwaliteit van de opvang.

Kwaliteitsverbetering

Dat vindt ook minister Asscher. ‘Ouders kunnen het beste zelf kiezen welke vorm van kinderopvang bij hun kind en hun situatie past. De kwaliteit van kinderopvang is een belangrijk criterium voor die keuze, en ik ben ervan overtuigd dat ouders zich daar ook van bewust zijn. Daarnaast spelen ondermeer prijs en locatie een rol bij de keuze die ouder maken. Iedereen wil tenslotte het beste voor zijn of haar kind.’ Verder liet de minister aan Kamerleden zien dat hij juist samen met de branche inzet op kwaliteitsverbetering, onder andere door nieuwe kwaliteitseisen in het wetsvoorstel Innovatie Kwaliteit Kinderopvang. Welkomstcadeaus zijn wat de minister betreft niet tegenstrijdig met deze investeringen.

Gratis kinderopvang

Wel benadrukt Asscher dat stunten met gratis kinderopvang niet kan. ‘Gratis of bijna gratis kinderopvang, dat bestaat niet.’ Verder ziet hij geen problemen met marketingacties om ouders te overtuigen. ‘Mijn beeld is dat het hier gaat om relatief kleine bedragen ten opzichte van de jaarlijkse kosten van kinderopvang. Het is in mijn ervaring ook niet ongebruikelijk en niet nieuw is dat kinderopvangorganisaties investeren in marketing en bijvoorbeeld reclame maken om klanten te informeren en aan te trekken.’

Marktwerking

De marktwerking in de kinderopvang staat wat de minister betreft dan ook niet ter discussie. ‘Marktpartijen hebben in de afgelopen jaren een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de kinderopvangsector. Veel private organisaties laten zien dat zij goede kwaliteit kinderopvang bieden en zij goed samenwerken met het primair onderwijs. Ik vind goede kinderopvang van belang, die voldoet aan de eisen die in wet- en regelgeving gesteld zijn. Hoe deze organisaties dan precies georganiseerd, vind ik minder relevant.’

Twee Zeeuwse kinderopvangorganisaties bieden vrouwelijke klanten twee maanden na hun bevalling vier gratis ‘strakke-buiken-cursussen’ aan. Lees meer over deze actie

Bekijk hier de antwoorden op Kamervragen van Yücel, Ulenbelt en Heerma

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.