Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Wat betekent de mentor in de kinderopvang?

Per 1 januari 2018 zullen alle kinderen in de kinderopvang een eigen mentor moeten hebben. Beroepskrachten krijgen daarmee een nieuwe rol. Dit is het gevolg van de inwerkingtreding van de Wet Innovatie en Kwaliteit (IKK) in de kinderopvang.
1-Mentor-kinderopvang-Fotolia.jpg
Door de ‘eigen’ mentorkinderen is er meer ruimte voor de pm’er om een paar kinderen echt goed te leren kennen. - Foto: Fotolia

Invulling geven aan het mentorschap is veel meer dan een kind toewijzen aan een beroepskracht omwille van één vast gezicht per kind voor het signaleren van problemen en gesprekken voeren met opvoeders en instanties. Dit is zeker van belang, maar het mentor zijn van een kind kan op zo’n manier worden vormgegeven dat het bijdraagt aan de emotionele veiligheid en aan de ontwikkeling van kinderen en pedagogisch medewerkers.

Mentoring

Mentoring is een één-op-één interactief proces waarbij de mentor het leren van de mentee (in dit geval een kind) begeleidt en ze zich samen op de persoonlijke ontwikkeling richten. Mentoren zetten hun kennis, bekwaamheid en (levens)ervaring in om kinderen te helpen hun ontwikkelingsdoelen te bereiken (vrij vertaald naar Cohen en Galbraith, 1995).

Hechte band

Het is voor pm’ers onmogelijk om met ieder kind in de groepen een even hechte band op te bouwen. Door de ‘eigen’ mentorkinderen is er meer ruimte voor de pm’er om een paar kinderen echt goed te leren kennen. Hierdoor kunnen ze beter inspringen op de behoeften van deze kinderen en zo ook zullen de kinderen eerder contact zoeken met hun mentor. Door een goede vertrouwensrelatie op te bouwen, zullen kinderen zich emotioneel veilig voelen op de kinderopvang.

Ontwikkelingsproblemen

Een mentor signaleert (potentiële) ontwikkelingsproblemen: op deze manier kan er door beroepskrachten en/of andere professionals van binnen of buiten de kinderopvangorganisatie vroegtijdig en adequaat passende (extra) ondersteuning worden geboden.

Concrete doelen

Het is belangrijk dat beroepskrachten beseffen welke doelen worden nagestreefd met het mentorschap. Deze doelen kunnen heel goed in teamverband worden bedacht en uitgewerkt in een interactieve sessie. Voorbeelden van duidelijke doelen zijn: ‘Kinderen helpen om een positief zelfbeeld over zichzelf te ontwikkelen’ en ‘Kinderen helpen om vriendschappen aan te gaan met andere kinderen’. Laat pm’ers ook doelen opstellen voor zichzelf om hun eigen professionaliteit binnen het mentorschap te ontwikkelen.

Realistisch planning

Neem de tijd voor realistische planning en voorbereiding. Besteed aandacht en tijd aan de voorbereiding om de geesten rijp te maken voor mentoring. Mentoring is niet totaal iets nieuws, maar vaak iets wat met minder bewustzijn al in praktijk wordt gebracht. Door expliciete benaming en focus geeft het verdieping en verbreding aan het functioneren van beroepskrachten.

Training

Zorg voor training, begeleiding en ondersteuning van de mentoren. Goed mentorschap stelt hoge eisen aan de beroepskracht. Het vraagt onder meer om empathisch vermogen, het inschatten van sociale situaties en het inspelen op ondersteuningsvragen van kinderen. Niet iedere beroepskracht heeft al deze vaardigheden van zich zelf in huis en zal idealiter hierin getraind worden of zich verder willen ontwikkelen.

Dit artikel is aan samenvatting van het artikel dat IJsbrand Jepma en Maryse Nijhof-Broek, van onderzoeks- en adviesbureau Sardes, schreven. Lees hier het volledige artikel >>>

Wat gaat er nog meer veranderen in de kinderopvang? Brancheorganisatie Kinderopvang maakte een helder overzicht van de nieuwe regels en bijbehorende maatregelen die per 1 januari 2018 gelden voor de kinderopvang. Lees meer

3 REACTIES

  1. Het artikel gelezen van meneer Jepema en mevrouw Nijhof. Vol verbazing het voorbeeld gelezen en de beoogde doelen.
    Want als ik dit artikel lees, krijg ik het idee dat de PM’ers niet serieus worden genomen in hun vak en kennis. Dit doen we echt al heel bewust en veel diepgaander dan in het artikel wordt beschreven

  2. Lees alle reacties
  3. Waardevolle aanzet tot expliciet maken van een werkwijze die vaak al bestaat. Ik mis in het artikel de kansen die mentorschap biedt voor versterken van de relatie met ouders. En we moeten waken voor teveel formaliseren door concrete richtlijnen. Daarmee beperk je eigenaarschap bij de medewerkers. Stimuleer liever het proces i.p.v. eenzijdig te focussen op de mogelijke opbrengst.

  4. Ieder kind in de kinderopvang een mentor. Een ambitieuze doelstelling, zeker met de invulling volgens het artikel van Jepma en Nijhof-Broek. Met de Wet IKK is het mentoraat verplicht. Maar er is veel inhoudelijk veel ruimte voor eigen invulling. Ik betwijfel of het in belangrijke mate een verandering zal zijn van onbewust bekwaam naar bewust bekwaam. Ben heel benieuwd hoe de "werkvloer" hier tegenaan kijkt.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.