Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Waarom horizontale babygroepen beter scoren dan verticale

Hoe groter de variatie van leeftijd in een babygroep, hoe lager de emotionele en educatieve kwaliteit van de opvang. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van SZW. Dat heeft onder meer te maken met de sociaal-economische achtergrond van kinderen in verticale groepen.    
AdobeStock

Pedagogisch medewerkers slagen er in horizontale groepen beter in hun interacties wat betreft programma en taal aan te laten sluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van baby’s, aldus het onderzoek. Ook is de inrichting van de ruimte voor baby’s beter in horizontale groepen.

Deze conclusies sluiten aan bij eerdere bevindingen uit de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (LKK). Uit de metingen van de afgelopen jaren blijkt dat zowel de emotionele als de educatieve kwaliteit hoger is horizontale babygroepen. Ook de inrichting van de ruimte, de kwaliteit van het programma en het taalgebruik met kinderen scoren hoger in horizontale dan in verticale groepen.

Wat betreft de kwaliteit van het het aanbod van materialen en activiteiten voor baby’s doen de verticale groepen het weer beter. Een grotere variatie in leeftijd van de kinderen gaat dus samen met meer gevarieerd aanbod, aldus de onderzoekers.

Laagopgeleide ouders

Uit gesprekken met pedagogisch medewerkers blijkt dat de grootste verschillen tussen horizontale en verticale groepen de groepssamenstelling betreffen. Zo hebben verticale groepen een groter aandeel kinderen van laagopgeleide ouders, met een migratieachtergrond en met een zorgbehoefte.

De werkbeleving van pedagogisch medewerkers is overwegend positief. Zij ervaren gemiddeld een prettig collegiaal werkklimaat en hebben het gevoel betrokken te worden bij beslissingen binnen de organisatie. De ervaren werkstress is over het algemeen laag. Het aanbod aan professionaliseringsactiviteiten is gemiddeld echter matig, met relatief weinig pedagogisch-inhoudelijk overleg met collega’s en leidinggevenden.

Handreiking

De onderzoekers gaan een handreiking opstellen waarmee pedagogisch medewerkers suggesties krijgen aangereikt om de educatieve kwaliteit van het aanbod beter aan te passen aan de ontwikkelingsbehoeften van baby’s, zowel in horizontale als in verticale groepen.

Het onderzoek maakt deel uit van een serie analyses die in de plaats komen van de jaarlijkse  Landelijke Kwaliteitsmonitor (LKK). Vanwege corona konden dit jaar geen metingen voor de LKK plaatsvinden. De twee volgende analyses worden later dit jaar verwacht.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.