BKK is sinds begin dit jaar in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken bezig met het opzetten van het Pedagogisch curriculum. Het curriculum moet gaan beschrijven hoe de vier pedagogische basisdoelen van Riksen-Walraven (die bij de invoering van Het Nieuwe Toezicht in de Wet kinderopvang worden opgenomen) het best in praktijk kunnen worden gebracht in de kinderopvang. Deze vier basisdoelen zijn: het bieden van emotionele veiligheid, gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties, gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van sociale competenties en gelegenheid bieden tot het eigen maken van de normen en waarden (cultuur) van een samenleving.
Vragenlijst invullen
Voordat BKK het Pedagogisch curriculum kan gaan schrijven, moet de stichting nog enkele belangrijke keuzes maken. Daarvoor wil ze graag input vanuit het werkveld, onder andere via de online vragenlijst. De vragenlijst is te vinden op de website van BKK.
Regiogesprekken
Het is ook mogelijk om mee te praten over het curriculum in Regiogesprekken. Er staan op dit moment nog twee gesprekken gepland: dinsdag 26 juli in Utrecht en dinsdag 30 augustus in Den Haag. Belangstellende kunnen zich aanmelden via info@stichtingbkk.nl.
Begin dit jaar interviewde BKK dertig professionals uit de kinderopvang over hun wensen m.b.t. het Pedagogisch curriculum. Lees hier wat daaruit kwam