Dat betoogt Dekker in een opiniestuk in de Volkskrant en in een brief aan de Tweede Kamer.
Hoogvliegers
Dekker signaleert dat Nederland weliswaar ‘wereldkampioen’ is als het gaat om prestaties van moeilijk lerende kinderen,. ‘Maar onze hoogvliegers doen het beduidend minder goed dan hun leeftijdsgenoten in de landen om ons heen’. De VVD-staatssecretaris is geschrokken van gesprekken met uitblinkers, die hem vertelden dat ze hun opleiding op hun sloffen hadden doorlopen en nooit echt waren uitgedaagd. Dekker pleit daarom voor een mentaliteitsverandering in het onderwijs. Hij roept de onderwijswereld, ouders, leerlingen en het bedrijfsleven op met ideeën te komen.
Cum laude
Zelf oppert hij er alvast een paar, zoals een cum laude voor leerlingen in het voortgezet onderwijs met minimaal een 8 op hun cijferlijst. Of beurzen van het bedrijfsleven voor leerlingen die uitzonderlijk presteren, vergelijkbaar met de Amerikaanse ‘scholarships’.
Niveau onderwijs
Dekker stelt dat het niveau en tempo van onderwijs op dit moment afhangen van het zwakste vak van de leerling. ‘Maar waarom zou een vmbo’er met bètatalent niet natuurkunde op havo-niveau kunnen doen? En waarom bieden we klasjes met bollebozen niet de mogelijkheid om het vwo in 5 in plaats van 6 jaar te doorlopen?’
Individuele behoeftes
Wat Dekker betreft moet het Nederlandse onderwijs weg van de benadering van onderwijs als industrieel proces, waarbij de gemiddelde leerling de norm bepaalt en iedereen hetzelfde programma doorloopt. In plaats daarvan moeten we uitgaan van de individuele behoeften en capaciteiten van kinderen en in de klas meer recht doen aan de verschillen tussen leerlingen..
Hoe kan je meer aandacht aan een kind besteden als er nog 29 kinderen in de kast zitten met of zonder rugzakje……
Hoe kan je meer aandacht aan een kind besteden als er nog 29 kinderen in de kast zitten met of zonder rugzakje……
Zelf heb ik een aantal jaar geleden een meisje op de groep gehad wat door de andere leidsters als lastig en verwend werd gezien. toen ik goed naar dit meisje ging kijken zag ik dat ze zich heel er verveelde en snel was uitgekeken op iets. dit meisje was ongeveer 18 maanden en sprak zoals normaal een kind uit groep 1 of 2 doet. toen ik een keer sprak met de moeder bleek dat haar broer (11 jaar) behalve dat hij ADHD had ook nog eens hoogbegaafd was. Mijn bevindingen werden toen niet echt geloofd door de andere leidsters die bleven maar hameren op verkeerde opvoeding en eventueel ADHD. Mijn inziens lag het gekleurde beeld wat de andere leidster hadden voor een groot deel aan hun gebrek aan ervaring (allemaal rond de 20). Zelf heb ik toen geprobeerd dit meisje meer uitdaging aan te bieden maar als er verder niet veel mensen achter je staan is dit best moeilijk, toch zag je het gedrag van dit meisje echt heel erg vooruit gaan. helaas verhuisde ze een paar maanden later en ging het meisje van de opvang af.
Sander Dekkers heeft het met name over middel-en hoger onderwijs… De talenten zijn er al eerder…. wat doet kinderopvang met talentvolle kinderen??