De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft vandaag minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) geïnformeerd over de eerste voorlopige resultaten van het onderzoek naar de Stint. Deze wijzen op potentiële veiligheidsrisico’s. De minister besluit op basis van deze nieuwe informatie uit voorzorg de Stint te schorsen. Dit houdt in dat Stints per 2 oktober (00.00 uur) niet meer zijn toegestaan op de openbare weg.
Technisch onderzoek
Naar aanleiding van het ongeluk in Oss op 20 september hebben politie, Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en ILT de afgelopen dagen als eerste stap een verkennend technisch onderzoek uitgevoerd naar enkele Stints. Deze onderzoeken zijn nog niet afgerond. De eerste voorlopige resultaten uit het onderzoek geven aanleiding tot twijfels over de technische constructie van de Stint. Dit zou ertoe kunnen leiden dat de Stint stil valt of juist niet meer remt.
Technische wijzigingen
Daarnaast zijn er op eigen initiatief technische wijzigingen doorgevoerd aan het ontwerp van de Stints zonder deze opnieuw ter goedkeuring bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor te leggen. Zo is bijvoorbeeld de elektromotor anderhalf keer zo krachtig dan toen de Stint werd goedgekeurd voor gebruik. De genoemde bevindingen kunnen een risico vormen voor de bestuurder, de kinderen en andere weggebruikers. Deze nieuwe informatie is reden voor de minister om uit voorzorg te besluiten om de Stints voorlopig niet meer toe te laten op de openbare weg.
Ramp
Gjalt Jellesma van BOinK spreekt van ‘een kleine ramp voor de sector’. ‘Ik hoop dat het ministerie weet wat het doet’, vertelt hij op Telegraaf.nl. Tienduizenden kinderen moeten morgen op een andere manier vervoerd worden. ‘Dit is een kleine ramp voor de sector. Heb je wel eens geprobeerd om met tien kinderen over straat te lopen?’
Enthousiast
Jellesma was maandagavond te gast bij Pauw op NPO1. ‘We waren enthousiast over de Stint’, vertelde hij daar. ‘Het vervoer is altijd een risico geweest. Over busjesvervoer barstte het van de klachten. Daarbij ging van alles mis. Kinderen stonden lang te wachten aan een drukke straat, er werd veel gepest achterin. Met de Stint waren veel van deze problemen opgelost. De pm’er heeft overzicht over de tien kinderen en de wagen kon vaak gemakkelijk dichtbij de ingang van de kinderopvanglocatie komen.’ Jellesma geeft aan dat het niet makkelijk wordt om dinsdag voor tienduizenden kinderen veilig vervoer te regelen. ‘Het gaat voornamelijk om kinderen die naar de buitenschoolse opvang gaan. Misschien dat scholen zeggen: laat de buitenschoolse opvang maar hier plaatsvinden.’
‘Bizar’
Edwin Renzen, eigenaar van Stint Urban Mobility dat de elektrische bolderwagens sinds 2012 produceert, reageert bij de Volkskrant: ‘Bizar dit. Voor ons als bedrijf is het afgelopen. Er zitten kinderen in het voertuig, de veiligheid staat voorop. Voor ons is de Stint nog steeds veilig. Dat vond de minister ook, maar tien dagen later ziet ze dat ineens heel anders. Ze hebben van de Stint een speelbal gemaakt.’ De inspectie had enkele dagen voor dit besluit aan Renzen voorgesteld om alle Stints die in gebruik zijn in Nederland terug te roepen, maar dat wilde hij niet doen. Daarop besloot de ILT de minister te adviseren de Stint per direct te verbieden op de openbare weg.
Gevolgen
‘Ik besef dat dit een ingrijpend besluit is, met ook praktische gevolgen voor de kinderdagverblijven. Maar iedereen realiseert zich dat de veiligheid vooropstaat. Daarom heb ik dit besluit genomen’, zei de minister in een persconferentie. Volgens haar worden kinderdagverblijven en andere gebruikers van de Stint meteen geïnformeerd over het besluit. Het informatienummer 1400 is beschikbaar voor alle vragen over de Stint.
Brancheorganisatie
Brancheorganisatie Kinderopvang volgt het besluit van de minister om de Stint uit voorzorg te schorsen. Veiligheid staat namelijk voorop. De Brancheorganisatie weet dat veel bso’s al na het ongeluk bezig zijn geweest met alternatieve vormen van vervoer. Maar die hoeven niet per definitie veiliger te zijn (lopen, fietsen of de inzet van taxibusjes). De BK merkt dat leden nu voor grote logistieke uitdagingen.’Dit betekent improviseren’, zegt woordvoerder René Loman. ‘Maar we merken uit reacties dat het vervoer vandaag dankzij de inspanningen van medewerkers veilig wordt opgelost. Daar ligt nu de prioriteit. Op sommige plekken helpen taxiverhuurbedrijven kinderopvangorganisaties uit de brand.’ Een grote uitdaging voor bso’s is niet alleen het vervoer, maar ook de inzet en beschikbaarheid van extra begeleidend personeel. Tot slot merkt de BK op dat de inzet van taxibusjes hogere kosten met zich meebrengt. Loman: ‘Daarin is niet voorzien. Maar een inschatting van de meerkosten is nog niet te maken.’
Bron: Rijksoverheid