Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Stint-eigenaar Edwin Renzen: ‘Mensen zwaaien weer naar de BSO bus; dat voelt als vanouds’

De BSO bus duikt langzaam maar zeker steeds vaker op in het straatbeeld. Andere weggebruikers zwaaien weer ‘als vanouds’ naar de elektrische bolderkar, waarin bso-kinderen van en naar school of buitenschoolse activiteiten worden gebracht. Een beeld wat Stint-eigenaar Edwin Renzen gemist heeft. We praten met hem, drie jaar na het ongeluk in Oss. Hoe gaat het nu?
bso-bus
Foto: Stintum

De afgelopen jaren spraken we met regelmaat met Edwin Renzen, mede-eigenaar van Stint Urban Mobility (Stintum). Waar zijn product, in de volksmond ‘de Stint’, in 2011 met blijdschap werd ontvangen als een veilig en betaalbaar vervoersmiddel voor de kinderen van de buitenschoolse opvang, veranderde alles in september 2018.

Toelating ingetrokken

Na het dodelijke ongeluk met de Stint in Oss, werd de Stint landelijk van de weg gehaald: minister Cora van Nieuwenhuizen trok de toelating in februari 2019 definitief in. Voor Edwin volgden lange jaren van onzekerheid of, en zo ja hoe, zijn product weer terug mocht komen op de openbare weg. In oktober 2020 werd een nieuw model goedgekeurd: de BSO bus.

Veel bso-locaties konden weer opgelucht ademhalen: het was weer mogelijk om kinderen te vervoeren op een veilige manier. Uitjes naar de kinderboerderij of andere locaties buiten de kinderopvang kunnen weer gemaakt worden. En volgens Edwin genieten de kinderen er weer enorm van.

‘Voelt weer als vanouds’

Leuker misschien nog wel vindt hij de reacties van andere weggebruikers. Voor Edwin zijn die reacties alleszeggend. Edwin: ‘Ik heb laatst meegedaan aan een rijtraining voor bso-medewerkers. Ik zag dat mensen vanuit de auto of vanaf de fiets zwaaien naar de kinderen in de BSO bus, dat auto’s even stoppen om voorrang te verlenen. Dat voelt weer als vanouds. Mensen kunnen het weer waarderen dat we rondrijden. Dat doet me zo goed.’

‘Barre periode’

Vanzelfsprekend is het niet, dat de meeste bso’s weer gebruik maken van de nieuwe Stint. In 2019 konden klanten van Stintum kiezen om hun oude Stint om te ruilen voor het nieuwe model. Toentertijd had Edwin alles klaarstaan voor de nieuwe productie, maar de eisen werden meerdere keren bijgesteld. Toen de goedkeuring tóch kwam, ruim twee jaar nadat de Stint van de weg was gehaald, was er weinig over van Stintum. Het bedrijf bungelde aan de rand van faillissement en de medewerkers zaten thuis. Edwin spreekt van een ‘barre periode’.

Terugkomen in een pandemie

En dat was nog niet alles. Hoewel Edwin het team weer bij elkaar wist te krijgen en het productieproces in februari 2021 van start ging, kwam het bedrijf terug tijdens een pandemie. ‘Dat voorzie je niet’, vertelt Edwin. ‘We mochten eindelijk weer, maar vervolgens was het wachten op de levering van onderdelen. De coronacrisis heeft de markt ontzet. Er is een heel ander speelveld ontstaan. Er zijn tekorten en sommige schepen leveren de producten enkel aan de hoogste bieder. Het grote voordeel was dat we veel onderdelen al in 2019 hadden ingekocht, waardoor de schaarste ons net minder raakte dan in andere sectoren. We zouden volgens planning in juni 2021 de BSO bussen bij alle klanten hebben afgeleverd, maar dat wordt oktober 2021.’

Normaliseren

Toch is Edwin blij dat ze in relatief korte tijd alle bso’s die in 2019 hun oude Stint-model wilden omruilen, weer kunnen voorzien van een BSO bus. Nu is het bedrijf hard op weg om te normaliseren. Om nieuwe orders gereed te maken voor oude én nieuwe klanten. ‘We zijn weer terug. Enigszins financieel afgeslankt, maar we draaien en kunnen weer service verlenen aan onze klanten. Ik zie dat collega’s ook weer blij zijn wanneer ze op bso-locaties zijn geweest en met eigen ogen zien dat het product met plezier gebruikt wordt. Dat de BSO bus weer blijdschap brengt, dat is fijn.’

Klanten

Of Edwin ook klanten is kwijtgeraakt in de afgelopen jaren is nu nog lastig te zeggen. Sommige bso-locaties zijn overgestapt op een alternatief vervoersmiddel. Edwin ziet dat sommige houders deze toch inruilen voor de BSO bus, maar hij ziet ook dat de aangeschafte modellen nu eerst worden ‘opgebruikt’, of dat er eerst overleg met oudercommissies nodig is om te bespreken of de Stint wel of niet terugkomt op de locatie. ‘We zien wel dat de grootte van de organisatie niet uitmaakt; veel grote en kleine organisaties hebben de BSO bus weer in gebruik. En nu de scholen weer zijn begonnen, zien we de BSO bus ook pas echt in het straatbeeld. Dat maakt me alleen maar trots.’

We namen in 2020 een kijkje bij de fabriek van Stintum, waar de BSO bussen klaar werden gemaakt voor gebruik. Ook praten we met Edwin Renzen over de afgelopen jaren. Bekijk hier de video

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.