Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Start mediacampagne ´Ik wil buiten spelen!´

Marianne Velsink
Marianne Velsink
Gemeenten blijven maar bezuinigen op speelplekken. Dat concludeert de Branchevereniging SPELEN voor leveranciers, ontwikkelaars en beheerders van speelvoorzieningen na onderzoek. Daarom start de branchevereniging de mediacampagne 'Ik wil buiten spelen!'. Gebruikers van speelvoorzieningen worden opgeroepen actief aan de campagne deel te nemen.
Start mediacampagne ´Ik wil buiten spelen!´
Foto: ANP

Als de eerste officiële dag van de lente ingaat op 21 maart, gaat ook de campagne van start. Branchevereniging SPELEN maakt zich zorgen om gemeenten die bezuinigen op de aanleg van nieuwe speelplekken en het onderhoud van bestaande speeltuinen. In ieder geval Utrecht, Lelystad, Almere, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven, Zwolle, Leeuwarden, Groningen, Amsterdam, Enschede en Rotterdam zouden zich hieraan schuldig maken.

Verwaarloosde speelplek

De campagne roept kinderen, maar ook volwassenen op om via Facebook en Twitter hun speelrecht op te eisen. Dat kunnen zij doen door foto’s in te sturen van zichzelf op een mooie speelplek of juist aangeven waar in hun gemeente een speelplek verwaarloosd is. De beste Facebookpost mag een speeltoestel uitzoeken ter waarde van 5000 euro.

Norm Gezond Bewegen

Vooral kinderen genieten van buiten spelen. Maar in 2009 haalde slechts 22 procent van de jeugd (4-17 jaar) de Nederlandse Norm Gezond Bewegen. In grote steden ligt dit percentage nog lager. Een gebrek aan speelruimte is één van de oorzaken. ‘De buitenruimte moet concurreren met de televisie en de computer. Dat is al moeilijk genoeg’, zegt voorzitter Willem van Veenendaal van SPELEN. Hij hoopt met de campagne het tij in gemeenten te kunnen keren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.