Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Stagiaires: meer dan een kostenpost

ROC-studenten kunnen steeds moeilijker een stageplaats vinden. Door de crisis staan organisaties niet te springen om stagiaires binnen te halen. Dat geldt zeker ook voor de zwaar getroffen kinderopvang. Toch zijn stagiaires meer dan een kostenpost.
Stagiaires: meer dan een kostenpost

Kinderopvang en ROC’s hebben de laatste jaren volop geïnvesteerd in een betere afstemming van de opleiding met de eisen van het werkveld. Dat was ook een van de pijlers van het Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK). BKK investeerde veel geld om de samenwerking tussen de kinderopvang en het beroepsonderwijs te verbeteren. Dat is op veel plaatsen ook gelukt. Maar nu dreigt een tekort aan stageplekken. ‘In sommige regio’s is de daling van het aantal stageplekken dramatisch’, zegt Annelies Cozijnsen. Zij is adviseur bij ondersteuningsorganisatie Spectrum CMO Gelderland en projectleider van het samenwerkingsverband van kinderopvang en beroepsopleidingen voor Gelderland, Oost-Overijssel/Twente en de regio Den Bosch. Cozijnsen: ‘Te weinig stageplekken betekent dat studenten niet kunnen afstuderen. Of ze gaan bijvoorbeeld hun stages meer in het basisonderwijs lopen. Dan heb je straks dus afgestudeerde pedagogisch medewerkers die maar één jaar stage in de kinderopvang hebben gelopen. We hebben net de omslag gemaakt naar meer specialisatie, naar afgestudeerden met meer kennis en ervaring in de kinderopvang, en dan ben je ze al weer kwijt. Het is in het belang van de kinderopvang op lange termijn om voor goed opgeleide mensen te zorgen, maar ik vind het ook een morele verplichting. Je kunt niet van ROC’s investeringen vragen om hun programma aan te passen aan de wensen van de kinderopvang, maar ze andersom niet helpen met stageplekken.’ Cozijnsen snapt wel hoe het komt. ‘In deze tijd van crisis zien kinderopvangorganisaties stagiaires vooral als kostenpost. Ze kosten tijd en de stagevergoeding voor de BOL-student is een gemakkelijk weg te snijden post. Door krimp is er vaak al onrust op locaties. Ter bescherming van stagiaires, maar ook om extra onrust te voorkomen, is men daarom terughoudend met het inzetten van stagiaires.’

Kritisch zijn

Maar niet alle organisaties zijn zo afhoudend. En een grote vijver met studenten heeft ook voordelen, zegt Gerry van Schaik van de Estro Academie. ‘We kunnen nu kritisch zijn en studenten selecteren die bij ons passen.’ Estro heeft een paar jaar geleden het roer omgegooid en neemt minder losse stagiaires aan en meer studenten die langere tijd op de leerafdeling van Estro meelopen. Dat betekent dat op één locatie stagiaires van diverse jaren en niveaus lang aanwezig zijn. Van Schaik: ‘Dat heeft veel voordelen. Omdat stagiaires langer blijven, rendeert je investering beter. Ze zijn bekend bij de kinderen en hun ouders en dat is prettig. Docenten participeren meer, omdat ze vaker op de locaties komen. Ze hebben er meer studenten te begeleiden. We vragen van de studenten wel wat extra’s, dus niet iedereen wil dat. Maar degenen die komen, krijgen meer gelegenheid te oefenen en dat vergroot hun kans op de arbeidsmarkt.’

Estro heeft nu zeven locaties met een leerafdeling. De verwachting is, dat er in augustus nog zeker drie bij zullen komen. Of een leerafdeling mogelijk is, is afhankelijk van de grootte van de locatie en de ligging. Van Schaik: ‘Het prettigst is het, als er twee of drie locaties bij elkaar liggen en wanneer er ook mogelijkheden in de wijk zijn. Stagiaires moeten namelijk ook vaak opdrachten in de wijk doen. Verder is natuurlijk de aanwezigheid van goede werkbegeleiding belangrijk, het team moet erachter staan en het ROC in de regio moet het willen. Die zijn soms nog wel wat aarzelend, maar als wij vertellen wat we voor ogen hebben en wat de voordelen zijn, zijn ze meestal wel om.’

Van Schaik ziet een grote meerwaarde van stagiaires. ‘Vroeger ging de begeleider af en toe met een stagiaire in een kamertje zitten en dan bespraken ze de leeropdracht. Nu wordt er veel meer feedback gegeven op de werkvloer. Dus eigenlijk is het hele team verantwoordelijk voor een goede begeleiding. Onze stagiaires durven hen bovendien te bevragen: waarom doe je wat je doet. Laat eens zien wat je bedoelt. Het mes snijdt dus aan twee kanten.’

Oefenen

Karin Nabuurs van Kober groep in Breda vindt dat de kinderopvang de verplichting heeft om stagiaires de mogelijkheid te geven te ‘oefenen’. Al snapt ze dat dat voor een grote organisatie als Kober makkelijker is dan voor een kleine. Stagiaires zijn meer dan een kostenpost, maar dan moet je ze wel goed inzetten. Nabuurs: ‘Vaak zie je dat een team stagiaires overbeschermt. Ze geven hun te weinig ruimte om zich te ontwikkelen. Natuurlijk is het niet gemakkelijk. Je moet ze goed sturen, aan de gang helpen. Maar hoe meer je dat in het begin doet, hoe eerder je ze ook in kunt zetten. Dat betekent dat je ruimte over hebt voor extra activiteiten, tijd voor individuele kinderen.’ Het vergt ook een goede planning van de locatiemanager, ziet Nabuurs. ‘Natuurlijk blijven stagiaires boventallig, maar ze zijn wel in te zetten als achterwacht, of om het vierogenprincipe uit te voeren.’

Vergeleken bij waar je een stagiaire voor in kunt zetten, is stagevergoeding eigenlijk een geringe kostenpost. Die bedraagt veertig euro per dag per maand. Een stagiaire die vier dagen op de groep werkt, betaal je maandelijks maar 160 euro. Daarbij komt natuurlijk wel nog de ureninzet van de begeleider. Kober probeert die uren vooral in te plannen op de ‘luwe kinduren’. PW4-stagiaires doen in de organisatie bovendien betekenisvolle activiteiten in het kader van het Pedagogisch kader en werken veelal op een VVE-locatie. Incidenteel zet Kober de PW4-stagiaires die al een PW3-diploma hebben in met een nulurencontract. Daarnaast spelen stagiaires een belangrijke rol op de open dag van het ROC. Nabuurs: ‘Stagiaires zijn daar namens ons. Ze zijn überhaupt ons visitekaartje. Op een laagdrempelige informele manier bereiken ze een breed publiek en zijn ze een aanvulling op de formele PR-activiteiten. Bovendien stralen wij met stagiaires uit dat we een professionele organisatie zijn, met een eigen maatschappelijke visie. En we houden onze eigen medewerkers zo in beweging.’

Foto:  Nationale Beeldbank

Minder plaatsen in mbo

Minister Bussemaker van Onderwijs wil in het mbo niet meer studenten toelaten dan er stageplaatsen zijn. ‘We gaan daar strenger naar kijken’, zei ze begin april in het Financieele Dagblad. De Algemene Onderwijsbond vindt de plannen te strikt. Studenten worden opgeleid voor de arbeidsmarkt van morgen, niet voor vandaag, is de reactie van de bond. De MBO Raad is het daarmee eens. ‘Dan kunnen we nu wel stoppen met studenten op bouwopleidingen aan te nemen. Door de crisis zijn daar geen stageplaatsen’, zegt een woordvoerder. De raad wil juist dat er toekomstbestendig wordt opgeleid. ‘Het is een utopie om één op één op te leiden, zo maakbaar is de economie niet.’
Ook Gerry van Schaik van Estro en Karin Nabuurs van Kober groep zien niets in het plan van Bussemaker. Nabuurs: ‘Ook in de toekomst hebben we deskundig opgeleide mensen nodig. Stagiaires zijn lange-termijnpersoneelsbeleid.’ Annelies Cozijnsen van Spectrum: ‘Bij de opleidingen loopt het aantal nieuwe inschrijvingen vanzelf ook al terug door de crisis in de kinderopvang.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.