Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Stages kunnen beter. In de zorg en mogelijk ook in de opvang

Hoe verbeteren we de kwaliteit en het aantal stages voor mbo- en hbo-studenten in kinderopvang? Onderzoeksprogramma Arbeidsmarkt Zorg en Welzijn deed onderzoek naar deze vraag in de zorg en ontwikkelde scenario’s voor de korte, middellange en lange termijn. De kinderopvang kan hier zijn voordeel mee doen, meent AZW.
oproep-aan-organisaties-om-deel-te-nemen-aan-kwaliteitsmetingen-lkk
RioPatuca Images / stock.adobe.com

De drie scenario’s van AZW zijn gericht op het vermijden van stage-uitval, het verbeteren van de stagekwaliteit en het vergroten van het aantal stageplaatsen.

  • Scenario 1 – Korte termijn: Aanpakken corona-gerelateerde stageproblemen
  • Scenario 2 – Middellange termijn: Versterken innovatief opleiden
  • Scenario 3 – Lange Termijn: Integraal Regionaal Opleidingsprogramma

Scenario 1

Dit scenario geeft oplossingsrichtingen voor het aanpakken van acute stageproblemen die zijn ontstaan of versterkt door de corona-crisis. In de corona-periode zijn alternatieven ontstaan om voldoende stageplekken te kunnen bieden. De ervaring is dat (regionale) samenwerking tussen zorg en onderwijs is versterkt en communicatielijnen korter zijn geworden. Er is ruimte ontstaan voor nieuwe vormen van leren, die soms ook blijvende oplossingen kunnen opleveren voor stageproblemen.

Scenario 2 – Middellange termijn

In dit scenario werken stageaanbieders en onderwijsinstellingen bestaande oplossingen voor stageproblemen verder uit. Het gaat om lokaal-regionaal of sectorspecifieke oplossingen. Hiervoor is het nodig om de juiste omstandigheden te creëren. Voorwaarden zijn ruimte voor experimenteren, het wegnemen van belemmerende regelgeving, beschikbaarheid van financiële middelen, evalueren en kennisdeling over succesvolle én niet-succesvolle oplossingen.

Scenario 3 – Lange Termijn

Dit scenario omvat een langdurige samenwerking van diverse branches, met structurele oplossingen voor stageproblemen. Het aanpakken van de stageproblematiek is hier een gezamenlijke verantwoordelijkheid van stageaanbieders en opleiders. Er komen in dit scenario overeenkomsten op netwerkniveau met visies op opleiden en loopbanen, in plaats van losse administraties en afzonderlijke afspraken tussen één stageaanbieder en één opleiding. Dat vraagt om bestuurlijk commitment, solidariteit en creativiteit van iedereen die meedoet. Deelnemers moeten bereid zijn om bestaande (financiële en organisatie) structuren en kwalificatie-eisen aan te passen.

Een samenvatting van het rapport vind je hier.

Lees ook: Een beginnende stagiair kopieert meestal in de beginfase collega’s qua werkstijl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.