Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Serie Job zoekt ze op: de kernwaarden-autorally op Bonaire

In de serie Job zoekt ze op gaat Job van Velsen op zoek naar verborgen schatten: IKC’s die wellicht een wiel hebben uitgevonden en dat willen delen met lezers van Zosja. Wat zijn opbrengsten, valkuilen en oplossingen die gevonden zijn? Spelen er ook kwesties? Job zoekt ze op en legt ze vast. Deze keer: de bijzondere manier om met kernwaarden aan de slag te gaan van Skol Amplio Papa Cornes op Bonaire.

Deze keer ga ik online op bezoek. We verplaatsen ons naar Bonaire, een Caribisch gedeelte van ons Koninkrijk der Nederlanden.  Hier werken het RK schoolbestuur Bonaire en de Stichting Professionele Kinderopvang al een aantal jaren samen om hun IKC vorm te geven. Dat gebeurt vanuit een eilandelijke visie op samenwerken en IKC; we hebben er meer artikelen over gepubliceerd op Zosja.

De locatie waar ik je vandaag mee naar toe wil nemen, is Skol Amplio (Papiaments voor Brede School) Papa Cornes. Afgekort SAPC. Waarom is Skol Amplio Papa Cornes zo’n verborgen parel? Dat vind ik omdat zij onafgebroken enthousiast en gepassioneerd en vanuit een écht gezamenlijke visie hun kindcentrum vormgeven. Niet alleen in woorden, maar zeker ook in daden. De originele en doeltreffende  invulling van hun laatste studiedag is daar een fantastisch voorbeeld van. Een studiedag over kernwaarden, en met name hoe je die concreet kunt maken.

Kernwaarden

Laten we eerst weer eens even kijken naar wat kernwaarden zijn. In de Dikke van Dalen kon ik het woord zowaar niet terugvinden, maar op managementsites vind je er van alles over. ‘Kernwaarden benadrukken waar de organisatie voor staat en wat de organisatie waar wil maken in de dagelijkse praktijk’.

Zelf zou ik daar dan aan toe willen voegen: kernwaarden dragen bij aan de cultuur op het kindcentrum, aan het pedagogisch klimaat, de identiteit en aan de normen en waarden. Bovenal geven kernwaarden richting bij ieders handelen binnen je organisatie. Vandaar dat ik kernwaarden zo ongelooflijk belangrijk vind voor het fundament van ieder (I)KC. Ze staan bij mij standaard in het rijtje van bouwstenen voor een kindcentrum, missie, visie, organisatie, identiteit, ambities. En kernwaarden dus. Je moet je waarden echt met elkaar, gezamenlijk, vastgesteld hebben om daarmee je kindcentrum en alles wat je daarmee beoogt in praktijk te kunnen brengen.  

Papieren tijger

Kernwaarden liggen op veel plekken te verstoffen in de kast. Ooit in een traject vastgelegd in een document, om vervolgens als herinnering in een kast of lade te belanden.  En daar te transformeren tot een papieren tijger. Geen collega die na een half jaar nog van het bestaan afweet. Terwijl het zo zinvol, belangrijk, boeiend en zelfs leuk is om met elkaar over kernwaarden in gesprek te gaan. En dan met name over hoe je die kernwaarden terugziet en ‘voelt’ in je kindcentrum, in je groep, in je onderlinge contacten, in de dialoog met ouders, in je relatie met de kinderen. Laat daarom deze zin nog één keer goed tot je doordringen:  kernwaarden benadrukken waar de organisatie voor staat en wat de organisatie waar wil maken in de dagelijkse praktijk. Superbelangrijk dus en dat beseften de leidinggevenden en de IKC-coördinatoren van Skol Amplio Papa Cornes ook. Maar ja, hoe máák je die kernwaarden betekenisvol en concreet?

Rally

De gouden tip kwam van Ilviena, de directeur van het SAPC. Zij bedacht een bijzondere werkvorm om met die kernwaarden aan de slag te gaan, de autorally. De vijftig collega’s van onderwijs en opvang werden over een groot aantal auto’s verdeeld waarbij onderwijs en opvang, onder- en bovenbouw lekker door elkaar werden gehusseld. Onderling werden taken afgesproken; de chauffeur, de routeplanner, de verslaglegger en de fotograaf. Mooie bijvangst van deze werkvorm, de collega’s leren elkaar, al rijdend en zoekend, op deze manier ook een stuk beter kennen. Er waren zeven locaties uitgezocht, ieder groepje bezocht er twee. Bij iedere locatie stond een kernwaarde centraal waarbij een passende opdracht uitgevoerd moest worden. 

Creativiteit. Deze kernwaarde stond centraal bij een kapperszaak van een jonge man die vroeger een wilde tiener, een straatjochie was. Hij vertelde hoe hij zover was gekomen zijn eigen kapperszaak te starten. Hij ging in gesprek met de medewerkers over creatieve manieren om kinderen buiten de criminaliteit te houden en hun creativiteit te benutten.                                                                       

Communicatie. In hotel Marriott werd aan de hand van een casus – over een boze klant wiens creditcard was geblokkeerd – besproken hoe het personeel van Marriott hiermee omgaat. De vergelijking met boze ouders op een school of kindcentrum was snel getrokken.  

Creativiteit
Op een grote moestuin (Kunuku in Papiaments) werd bij een gepensioneerde kleuterleerkracht, Juf Judith,  een 3D paasei gemaakt zonder lijm en plakband.

Respect
Bij het uitvaartcentrum, Consuelo Memorial Bonaire, werd de mede-eigenaar geïnterviewd waarbij de kernwaarde respect centraal stond. Natuurlijk werden over en weer lessons learned met elkaar gedeeld.

Betrokkenheid
Bij een stand alone dagopvang, Mickey en Minnie, werd drie kwartier meegedraaid in de opvang; dus afwassen, baby’s wassen, dreumesen eten geven, vegen…

Communicatie
Bij Breezy, de lokale FM Radio op Bonaire, werd een dj live geïnterviewd en kwam communicatie weer vanuit andere perspectieven ter sprake. 

Verantwoordelijkheid
Deze kernwaarde tot slot werd bij Cicilia motors, de lokale garage, concreet gemaakt door een band te verwisselen en met de eigenaar in gesprek te gaan over verantwoordelijkheid geven en nemen.

Na de rally werden alle ervaringen gedeeld en de belangrijkste conclusies vastgelegd. Ter afronding werd er ideeën uitgewisseld om de kernwaarden op creatieve wijze terug te laten komen in het gebouw. Resultaat van deze werkvorm is allereerst natuurlijk dat ieder de kernwaarden aan den lijve ondervindt en ook vanuit andere perspectieven en sectoren de waarde ervan ervaart. En van andere ervaringen leert. Waar voel je een begrip als respect immers beter dan in de praktijk van, bijvoorbeeld, een uitvaartcentrum?

Onderlinge samenwerking

Al die ervaringen hebben een aantal concrete afspraken en indicatoren per kernwaarde opgeleverd. Daarnaast bevordert zo’n trip natuurlijk de onderlinge samenwerking, het begrip, ontdek je onderweg elkaars talenten en weet je elkaar de volgende dag veel makkelijker te vinden. Teambuilding in optima forma. En er ontstaat ook nog eens een sterkere band met de bezochte ondernemers en organisaties rondom je kindcentrum.

En dat leidt wellicht dan weer tot samenwerking tussen een kindcentrum en de bezochte bedrijven, en kunnen kinderen in de toekomst een kijkje nemen, om een beeld te krijgen wat er zoal in de wereld te koop is.

Teamuitstapjes

We gaan richting de zomer, vaak de tijd voor teamuitstapjes. Wie weet heb ik je op een idee gebracht om het nuttige en aangename te verenigen? En tot slot kon ik het niet nalaten om een vrolijk filmpje te maken van alles enthousiaste video’s en foto’s van deze studiedag. Dat filmpje is hier te bekijken. 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.