Raad van State: ‘Directe financiering is een kwetsbaar systeem’

Directe financiering is een ‘kwetsbaar financieringssysteem’ en geeft maar deels meer zekerheid. Dat waren redenen voor de Raad van State om afgelopen maart een negatief advies te geven betreffende het wetsvoorstel voor directe financiering in de kinderopvang. Onlangs werd dat advies openbaar.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: ANP

Staatssecretaris van Sociale Zaken, Tamara van Ark, heeft donderdag 6 september 2018 in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat het wetsvoorstel buiten verdere behandeling wordt gelaten en niet wordt ingediend bij de Tweede Kamer. Daarmee werd het advies van de Raad van State (RvS) openbaar. De RvS geeft als onafhankelijk adviseur van de regering adviezen over wetgeving en bestuur.

Huidig systeem

Het huidige systeem van financiering in de kinderopvang leidt tot veel terugvorderingen en nabetalingen. Dat raakt een grote groep: maar liefst 80 procent van de ouders krijgt hiermee te maken. Terugvorderingen worden veroorzaakt wanneer de vooraf ontvangen toeslag hoger uitvalt dan de uiteindelijk vastgestelde toeslag. Oorzaken waren onder meer veranderingen in het inkomen van de ouder(s) en de hoogte van de uurprijzen in de kinderopvang.

Directe financiering

Het wetsvoorstel van directe financiering wilde deze knelpunten wegnemen, het zou ouders meer en eerder zekerheid geven en het stelsel eenvoudiger en minder foutgevoelig maken. Maar deze doelstellingen werden maar deels behaald in het wetsvoorstel, stelt de RvS. ‘Ook in het voorgestelde systeem kunnen de gegevens nog wijzigen die relevant zijn voor de kinderopvangvergoeding. Het is onvermijdelijk dat de hoogte van kinderopvangvergoedingen en eigen bijdragen ook als gevolg van het wetsvoorstel achteraf nog kunnen worden bijgesteld.’

Bekijk hier het volledige advies van de Raad van State >>

Basisvoorziening

De Afdeling advisering van de RvS stelt dat een echte vereenvoudiging van het stelsel van kinderopvangfinanciering alleen kan worden bereikt wanneer wordt ingeleverd op de uitgangspunten van inkomensafhankelijkheid en arbeidsparticipatie. De RvS noemt dat er geen aandacht wordt gegeven in het wetsvoorstel wat betreft het naar elkaar groeien van voorschoolse en buitenschoolse opvang en de toenemende samenwerking met het regulier onderwijs. Ook de basisvoorziening voor kinderen van twee tot vier jaar oud wordt buiten beschouwing gelaten, waar onder meer de SER en de Onderwijsraad voor pleiten. ‘De toelichting bij het wetsvoorstel schenkt vrijwel geen aandacht aan deze ontwikkelingen, terwijl die wel consequenties kunnen hebben voor de wijze van en samenhang in financiering voor die beide soorten van opvang.’

Van Ark

Staatssecretaris Van Ark meldde in juli als reactie op het advies: ‘De afgelopen jaren zijn er veel verbeteringen ingezet bij de Belastingdienst, met als doel het terugdringen van de (hoge) terugvorderingen bij burgers. De Belastingdienst heeft, naar mijn oordeel, meer grip op de processen gekregen en stabiliteit in de uitvoering van de kinderopvangtoeslag gebracht. (…) Alles afwegende wil ik koersen op verbeteringen binnen het huidige stelsel van de kinderopvangtoeslag.’


Afgelopen april beloofde de Belastingdienst, verantwoordelijk voor de toeslagen, verbetering, gericht op het terugdringen van de terugvorderingen bij ouders. Wat houden de concrete voorstellen van de Belastingdienst in? Lees meer


 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.