Aandacht voor anderen in het eerste levensjaar speelt een essentiële rol in de sociaal-cognitieve ontwikkeling van een baby. Een gebrek aan interesse in sociale prikkels kan een voorteken zijn van een afwijkende ontwikkeling zoals autisme, zegt hoofdonderzoeker Masahiro Imafuku op de website van vakblad Vroeg.
Filmpjes
De onderzoekers lieten premature en voldragen baby’s van 6 en 12 maanden filmpjes zien van mensen en geometrische patronen. Hoe langer de baby’s naar een bepaald filmpje keken, hoe groter de interesse. Voldragen baby’s bleken langer naar mensen te kijken, terwijl een groot aantal vroeggeboren baby’s meer belangstelling had voor de geometrische filmpjes.
Taalontwikkeling
Ook hadden de premature baby’s meer moeite om de blik van andere mensen te volgen. ‘In staat zijn tot het volgen van de blik van een ander is zowel gerelateerd aan het begrijpen van andermans bedoeling als aan taalverwerving’, zegt Imafuku. Als baby’s hier moeite mee hebben, kan dit dus negatieve gevolgen hebben voor hun taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Veel stress
Volgens teamleider Masako Myowa-Yamakoshi hebben premature baby’s niet alleen een verhoogde kans op autisme, maar ook op andere ontwikkelingsstoornissen. Omdat ze een enorme hoeveelheid stress te verwerken krijgen in de eerste dagen na hun geboorte.
‘We hopen dat onze onderzoeken kunnen bijdragen aan het eerder stellen van een diagnose, zodat we passende ondersteuning kunnen bieden in een zo vroeg mogelijk stadium.’ Want het aantal vroeggeboorten stijgt in ontwikkelde landen zoals Japan. Myowa-Yamakoshi denkt dat dit komt doordat vrouwen op steeds latere leeftijd kinderen krijgen en er meer kinderen via IVF geboren worden.
Uit eerder onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat te vroeg geboren kinderen als peuter een verhoogd risico hebben op problemen op het gebied van aandacht, ontwikkeling en gedrag. Lees meer