Peuteropvang: kwaliteit op meerdere fronten iets verbeterd

De peuteropvang lijkt vergeleken met eerdere metingen kleine sprongen voorwaarts te maken. De educatieve kwaliteit, die matig tot goed scoort, lijkt iets te zijn verbeterd. Er liggen wel verbetermogelijkheden in het spel- en activiteitenaanbod.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Pixabay

De algemene kwaliteit van de gehele kinderopvang in Nederland is voldoende tot goed. Dat beek onlangs uit de resultaten van de tweede meting van de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang. Maar hoe scoren de afzonderlijke opvangvormen: dagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang?

Educatieve kwaliteit

Ook dit keer weer valt op dat peuteropvang het beter doet dan dagopvang op het gebied van de educatieve kwaliteit. Daar scoort de peuteropvang matig tot goed. De proceskwaliteit op emotioneel vlak scoort goed. Het lijkt er volgens de onderzoekers van de Kwaliteitsmonitor op dat vooral de educatieve kwaliteit van peuteropvang verbeterd is. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de inrichting van de ruimte en het activiteitenaanbod en de kwaliteit van taal en interacties in algemene zin.

Aanbod spel en activiteiten

Vergeleken met resultaten uit 2012 blijkt dat zowel de emotionele als de educatieve proceskwaliteit beter is dan toen. De gemiddelde betrokkenheid die peuters tonen is matig tot voldoende. Dit betekent dat de kinderen over het algemeen tevreden zijn, maar dat het aanbod van spel en activiteiten niet altijd actieve betrokkenheid van kinderen uitlokt en daarmee mogelijkheden biedt voor ontwikkeling en leren. Verder blijken peuters vooral interacties te hebben met de pedagogisch medewerkers en in mindere mate met andere kinderen.

Veel educatieve activiteiten

De emotionele proceskwaliteit en de kwaliteit van interacties met leeftijdsgenoten blijkt hoger tijdens vrij spel. Verder blijkt de educatieve proceskwaliteit tijdens educatieve activiteiten en vrij spel hoger dan tijdens eet- en drinkmomenten. Een groot deel van de tijd wordt in de peuteropvang besteed aan educatieve activiteiten op taalgebied, zoals voorlezen, kringgesprek voeren en educatieve spelletjes spelen. Uit interviews met pedagogisch medewerkers zelf blijkt, net als in de dagopvang dat er niet voor alle ontwikkelingsgebieden evenveel aandacht is. Zo wordt er wel veel aandacht besteed aan exploratie en motorische activiteiten, samenspel, en taal en geletterdheid, maar is er minder aandacht voor ontluikend rekenen, wetenschap en technologie, of burgerschapsvorming.

Bekijk hier het algemene oordeel over de kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.