Ik vind het initiatief om nulgroepen op te zetten een goede manier om verder te kijken naar de manier waarop wij voorschoolse opvang aanbieden aan lager-opgeleiden en kinderen uit achterstandswijken die anders niet mee komen in het reguliere onderwijs. Hiermee wordt veel van de druk weggehaald van de leerkrachten in het basisonderwijs.
Helaas is het in Nederland nog niet anders dat wij ons onderwijs op een prestatiegerichte wijze vormgeven, wat dus ook om goed opgeleid personeel vraagt. Het is naar mijn mening dan ook niet voldoende om alleen pedagogisch medewerkers op een nulgroep te zetten omdat helaas in de praktijk blijkt dat personeel zelf vaak niet genoeg de Nederlandse taal of het rekenen beheerst, laat staan dat er dus voorbereid kan worden op de eisen die het onderwijs stelt aan deze kinderen. Er wordt namelijk in het kleuteronderwijs op de basisschool al veel van de kinderen gevraagd op dit gebied.
De pedagogische diepgang die deze medewerkers meebrengen lijkt mij wel een pré.
ik ben het eens met degenen die zeggen dat een kind doorgaans voldoende leert op de kinderopvang. Maar de voorschool is juist van belang voor kinderen die van thuis weinig of geen basis meekrijgen. Rotterdam heeft heel veel kansarme kinderen: het hoogste percentage van heel Nederland. En bepaalde wijken zitten dan nog eens ver onder het gemiddelde van Rotterdam. Dit gaat over: ouders die zeer laag opgeleid zijn, ouders die geen werk hebben, kinderen die dagelijks leven met criminaliteit, onveiligheid, drugs om zich heen. Als het niet hun eigen familie is, dan zijn het de buren wel. En zelfs als het gezin en omgeving relatief veilig is, dan wordt er amper met deze kinderen gespeeld, gepraat, enzovoort. Er zijn geen boeken of kranten in huis, misschien staat de tv de hele dag aan op een Marokkaanse, Turkse of Al Jazeera, waar oorlogsbeelden uit Afganistan, Libië en noem maar op de hele dag langsdenderen.
Voor deze kinderen is het gewoon heel hard nodig dat er een voorschool komt waar ze kunnen spelen én leren. We kunnen alleen maar hopen dat de 5 keer 2,5 uur enigszins kunnen compenseren voor het gemis thuis.
Ben voorstander van nulgroepen. Maar vind het larriekoek dat hoogopgeleiden zoals hbo’ers meer kwaliteit kunnen bieden. De peuterleidsters werken vaak al lang met peuters en deze doelgroep is wel anders dan kleuters. Dus zou goed zijn als de hbo’ers bijgeschoold zouden worden in het peuterwerk!
Anders komt er veel op de nek van de pedagogisch medewerker.
Als een kind NIET naar de kinderopvang gaat maar alleen naar de peuterschool is dit een goed plan. Het aantal uren voor een 3 jarige was gewoon te laag. Trouwens, in België gaan alle kids al vanaf 2.5 naar de basisschool.
En weer verzinnen ze iets om de kinderopvang nog verder kapot te maken.Kinderen leren voldoende op de creche,peuterspeelzaal of bij de gastouder.Laat een kind een kind zijn.
Voor peuters met een taalachterstand is er vroeg- en voorschoolse educatie, ook kinderen zonder achterstand komen op de kinderopvang en de peuterspeelzaal met deze educatieve programma’s in aanraking.
Ik vind het initiatief om nulgroepen op te zetten een goede manier om verder te kijken naar de manier waarop wij voorschoolse opvang aanbieden aan lager-opgeleiden en kinderen uit achterstandswijken die anders niet mee komen in het reguliere onderwijs. Hiermee wordt veel van de druk weggehaald van de leerkrachten in het basisonderwijs.
Helaas is het in Nederland nog niet anders dat wij ons onderwijs op een prestatiegerichte wijze vormgeven, wat dus ook om goed opgeleid personeel vraagt. Het is naar mijn mening dan ook niet voldoende om alleen pedagogisch medewerkers op een nulgroep te zetten omdat helaas in de praktijk blijkt dat personeel zelf vaak niet genoeg de Nederlandse taal of het rekenen beheerst, laat staan dat er dus voorbereid kan worden op de eisen die het onderwijs stelt aan deze kinderen. Er wordt namelijk in het kleuteronderwijs op de basisschool al veel van de kinderen gevraagd op dit gebied.
De pedagogische diepgang die deze medewerkers meebrengen lijkt mij wel een pré.
ik ben het eens met degenen die zeggen dat een kind doorgaans voldoende leert op de kinderopvang. Maar de voorschool is juist van belang voor kinderen die van thuis weinig of geen basis meekrijgen. Rotterdam heeft heel veel kansarme kinderen: het hoogste percentage van heel Nederland. En bepaalde wijken zitten dan nog eens ver onder het gemiddelde van Rotterdam. Dit gaat over: ouders die zeer laag opgeleid zijn, ouders die geen werk hebben, kinderen die dagelijks leven met criminaliteit, onveiligheid, drugs om zich heen. Als het niet hun eigen familie is, dan zijn het de buren wel. En zelfs als het gezin en omgeving relatief veilig is, dan wordt er amper met deze kinderen gespeeld, gepraat, enzovoort. Er zijn geen boeken of kranten in huis, misschien staat de tv de hele dag aan op een Marokkaanse, Turkse of Al Jazeera, waar oorlogsbeelden uit Afganistan, Libië en noem maar op de hele dag langsdenderen.
Voor deze kinderen is het gewoon heel hard nodig dat er een voorschool komt waar ze kunnen spelen én leren. We kunnen alleen maar hopen dat de 5 keer 2,5 uur enigszins kunnen compenseren voor het gemis thuis.
Ben voorstander van nulgroepen. Maar vind het larriekoek dat hoogopgeleiden zoals hbo’ers meer kwaliteit kunnen bieden. De peuterleidsters werken vaak al lang met peuters en deze doelgroep is wel anders dan kleuters. Dus zou goed zijn als de hbo’ers bijgeschoold zouden worden in het peuterwerk!
Anders komt er veel op de nek van de pedagogisch medewerker.
Als een kind NIET naar de kinderopvang gaat maar alleen naar de peuterschool is dit een goed plan. Het aantal uren voor een 3 jarige was gewoon te laag. Trouwens, in België gaan alle kids al vanaf 2.5 naar de basisschool.
En weer verzinnen ze iets om de kinderopvang nog verder kapot te maken.Kinderen leren voldoende op de creche,peuterspeelzaal of bij de gastouder.Laat een kind een kind zijn.