Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

Peuteronderwijs van start

Peuteronderwijs van start

Deze week zijn de eerste pilots voor peuteronderwijs van start gegaan, ook wel de nulgroep genoemd. De meningen over dit experiment zijn verdeeld. Uiteindelijk wordt over vier jaar het effect van het peuteronderwijs afgezet tegen de resultaten van peuters die een regulier vve-programma volgen. De proef duurt vier jaar.

Speels leren
NOS Radio 1 nam een kijkje bij het begin van zo’n nulgroep op een peuterspeelzaal in Rotterdam. Ouders reageren er enthousiast: ‘Je moet het niet zien als een school, maar als een speelse manier van leren’, aldus een vader. Een moeder zegt dat kinderen van allochtone afkomst vaak pas gaan leren als ze leerplichtig zijn ‘en dan is het soms al te laat. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen’.

Hbo’er
In totaal experimenteren dertig scholen en peuterspeelzalen met peuteronderwijs. Peuters krijgen vijf dagdelen per week, 2,5 uur educatie per dag. Voor de pilots wordt een hbo’er aan het team pedagogisch medewerkers toegevoegd die de bevoegdheid heeft om als leerkracht te functioneren. Annemiek Veen van het Kohnstamm Instituut op Radio 1: ‘Het is niet helemaal nieuw om kinderen in een voorschool op te vangen. Dat gebeurt nu ook al. Nieuw is wel dat hoger opgeleiden met peuters werken en dat betekent dus een flinke impuls voor de kwaliteit. Winst zal er vooral inzitten dat de verschillende voorzieningen (peuterspeelzaal, kinderdagverblijf en scholen) die we hebben beter op elkaar afgestemd worden. 

Elke school een nulgroep
De Rotterdamse wethouder de Jonge ziet het liefst dat aan elke school in Rotterdam een nulgroep vastzit voor kinderen die extra stimulering nodig hebben. ‘We willen alle voorscholen gaan ombouwen tot een groep 0, met hoger opgeleide medewerkers op de groep en gericht op het wegwerken van achterstanden.’

Foto: Stock.XCHNG

5 REACTIES

  1. Ik vind het initiatief om nulgroepen op te zetten een goede manier om verder te kijken naar de manier waarop wij voorschoolse opvang aanbieden aan lager-opgeleiden en kinderen uit achterstandswijken die anders niet mee komen in het reguliere onderwijs. Hiermee wordt veel van de druk weggehaald van de leerkrachten in het basisonderwijs.
    Helaas is het in Nederland nog niet anders dat wij ons onderwijs op een prestatiegerichte wijze vormgeven, wat dus ook om goed opgeleid personeel vraagt. Het is naar mijn mening dan ook niet voldoende om alleen pedagogisch medewerkers op een nulgroep te zetten omdat helaas in de praktijk blijkt dat personeel zelf vaak niet genoeg de Nederlandse taal of het rekenen beheerst, laat staan dat er dus voorbereid kan worden op de eisen die het onderwijs stelt aan deze kinderen. Er wordt namelijk in het kleuteronderwijs op de basisschool al veel van de kinderen gevraagd op dit gebied.
    De pedagogische diepgang die deze medewerkers meebrengen lijkt mij wel een pré.

  2. Lees alle reacties
  3. ik ben het eens met degenen die zeggen dat een kind doorgaans voldoende leert op de kinderopvang. Maar de voorschool is juist van belang voor kinderen die van thuis weinig of geen basis meekrijgen. Rotterdam heeft heel veel kansarme kinderen: het hoogste percentage van heel Nederland. En bepaalde wijken zitten dan nog eens ver onder het gemiddelde van Rotterdam. Dit gaat over: ouders die zeer laag opgeleid zijn, ouders die geen werk hebben, kinderen die dagelijks leven met criminaliteit, onveiligheid, drugs om zich heen. Als het niet hun eigen familie is, dan zijn het de buren wel. En zelfs als het gezin en omgeving relatief veilig is, dan wordt er amper met deze kinderen gespeeld, gepraat, enzovoort. Er zijn geen boeken of kranten in huis, misschien staat de tv de hele dag aan op een Marokkaanse, Turkse of Al Jazeera, waar oorlogsbeelden uit Afganistan, Libië en noem maar op de hele dag langsdenderen.
    Voor deze kinderen is het gewoon heel hard nodig dat er een voorschool komt waar ze kunnen spelen én leren. We kunnen alleen maar hopen dat de 5 keer 2,5 uur enigszins kunnen compenseren voor het gemis thuis.

  4. Ben voorstander van nulgroepen. Maar vind het larriekoek dat hoogopgeleiden zoals hbo’ers meer kwaliteit kunnen bieden. De peuterleidsters werken vaak al lang met peuters en deze doelgroep is wel anders dan kleuters. Dus zou goed zijn als de hbo’ers bijgeschoold zouden worden in het peuterwerk!
    Anders komt er veel op de nek van de pedagogisch medewerker.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.