‘Pedagogische kwaliteit als strategische meerwaarde’

Van elkaar leren en met elkaar praten over de strategische waarde van pedagogische kwaliteit in de kinderopvang. Dat is het doel van Bureau Kwaliteit Kinderopvang met de internationale peer learning activity ‘pedagogische kwaliteit als strategische meerwaarde’.
Fotolia_91904913_Subscription_Yearly_XXL.jpg
Gobel: 'Het sluit aan bij het thema zelfevaluatie

Aan de peer learning activity zullen directeuren van kinderopvangorganisaties in binnen- en buitenland deelnemen. ‘We maken nog bekend hoeveel dat er precies zijn en welke landen mee gaan doen, maar de gesprekken zijn in volle gang’, vertelt Frank Gobel, projectmedewerker bij BKK. De aanvraag van de peer learning activity werd onlangs goedgekeurd door ISSA, een internationale organisatie die zich inzet voor gelijke leerrechten voor kinderen.

Kwaliteitsagenda Kinderopvang

Om bij te dragen aan de Kwaliteitsagenda Kinderopvang van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), stelde BKK het programma Kwaliteitsimpuls: focus, effectiviteit en verbinding op.

Dit programma loopt in 2017 nog door; BKK heeft nu twee speerpunten:
– Laten schrijven van een pedagogisch curriculum
– Zelfevaluatie in de kinderopvang

Gobel: ‘Het tweede punt is de aanleiding van de peer learning activity. Het sluit aan bij het thema zelfevaluatie, dat een belangrijke rol speelt als het aankomt op de kwaliteit van de kinderopvang.’

Kennis en ervaringen uitwisselen

In november 2017 komen de directeuren van kinderopvangorganisaties uit de deelnemende landen bij elkaar. Voor die tijd al zullen ze met onderlinge interviews kennis, ervaringen en ideeën uitwisselen. Gobel: ‘Zij zullen het gaan hebben over de strategische waarde van pedagogische kwaliteit. Wat heb je daaraan en waarom houd je je er als directeur mee bezig? Het kan bijvoorbeeld in Nederland gebeuren dat de gemeente vraagt wat je als opvangorganisatie biedt aan kwaliteit. Hoe maak je dat inzichtelijk? Dat zijn onderwerpen die aan bod kunnen komen.’

Rapport

BKK gaat met de output aan de slag. ‘We willen het een en ander publiceren in een rapport, zodat ook andere organisaties er wat aan kunnen hebben. Ook willen we per land een directeur aan het woord laten die wat vertelt over zijn ervaringen wat betreft de peer learning’, legt Gobel uit.

Zelfevaluatie

Zelfevaluatie in de kinderopvang wordt belangrijker met de komst van de nieuwe wetgeving. ‘Daarbij draait het om minder regeldruk, en meer mogelijkheden tot het kiezen van een eigen richting. Dan blijft het belangrijk om kwaliteit te leveren en daarin keuzes te maken. Met zelfevaluatie vraagt een organisatie zich af: Leveren we wat we zeggen dat we leveren? En hoe kunnen we daar transparant over zijn? Het is een gebied wat belangrijk is, nu en de komende tijd.’

Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) heeft, aansluitend bij het genoemde thema, voor alle kinderopvangorganisaties in Nederland die aan de slag willen met zelfevaluatie een handzaam digitaal overzicht opgesteld van aanbevolen instrumenten. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.