Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Onderzoek CPB: nog niet duidelijk of voorschoolse educatie werkt

Bert Bukman
Bert Bukman
De achterstand van jonge kinderen met laagopgeleide ouders is vaak blijvend, aldus onderzoek van het Centraal Planbureau. Voorschoolse educatie is bedoeld om deze achterstand op te heffen, maar het is nog onvoldoende duidelijk of dit werkt. Opvallend is dat de achterstand van kinderen met een migratie-achtergrond in de loop van de jaren wel minder wordt.
© cheshka / Getty Images / iStock

Uit het onderzoek Ongelijkheid van het jonge kind blijkt dat kinderen van ouders met een laag inkomen of een lage opleiding al op 3-jarige leeftijd al een achterstand hebben in vergelijking met kinderen van ouders met een hoog inkomen of opleidingsniveau. Deze verschillen verdwijnen niet gedurende hun jeugd en schooltijd.

Uit internationaal onderzoek is bekend dat interventies in de vroege jeugd kunnen helpen bij het verkleinen van de ongelijkheid. Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) kan daarbij een positieve invloed uitoefenen. Uit buitenlandse onderzoeken blijkt hier een rechtstreeks verband te bestaan.

Nederlandse situatie wijkt af

De Nederlandse situatie wijkt echter op verschillende punten af. Vaak wordt internationaal het meest succes geboekt met programma’s gericht op kinderen die veel sterker zijn achtergesteld dan het gemiddelde doelgroepkind in Nederland. Bovendien maken in Nederland ouders gebruik van een relatief klein aantal uren reguliere kinderopvang per week en is het gebruik van hoogwaardige educatieve programma’s daarbij beperkt.

Ondanks de recente verplichting van 16 uur per week voorschoolse educatie voor doelgroeppeuters valt dus niet vast te stellen wat hier het positieve effect van is. Op basis van de huidige data is dit in elk geval niet vast te stellen, aldus de onderzoekers. Meer onderzoek is nodig om een beter begrip te krijgen van de effecten van kinderopvang op ongelijkheid in de Nederlandse context.

Migratie-achtergrond speelt minder een rol

Opvallend is dat de achterstand van kinderen met een migratie-achtergrond in de loop van de jaren wel minder wordt. Hoewel zij ook beginnen met een achterstand, werken zij deze gedurende hun schoolloopbaan doorgaans weg. Ze presteren op de laatst gemeten leeftijd van 15 jaar bijna hetzelfde als leerlingen zonder migratieachtergrond van vergelijkbare sociaal-economische afkomst.

Elke gemeente heeft een eigen beleid wat betreft voorschoolse educatie en daardoor zijn er honderden regelingen. Voor sommige ouders is de drempel zo hoog, dat peuters niet meer komen. ‘Daardoor hebben ze veel ontwikkeling gemist’, zegt de Amsterdamse basisschooldirecteur Ferdinand van Veen.

1 REACTIE

  1. De effecten van VVE zijn nihil. Zelf 15jaar VVE Voorschoten in Utrecht gedaan. In al die 15jaar heb ik 3 succes verhalen. Alle andere VVE kinderen fladderen door naar de basisschool, en gaan ieder volgend jaar NET over. Ik ben met dit werk gestopt omdat er aan de Pedagogisch medewerkers steeds hogere eisen worden gesteld, maar de resultaten er niet beter op worden. Ook vind ik dat je als VVE leidster je ERG veel bemoeid met privé levens van mensen. Gaat grenzen over die IK als persoon zelf niet prettig zou vinden wanneer iemand dit bij mij zou doen. Dus VVE sinds 2003.!!! Doortrekken die Voorschoten…

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.