Nieuw observatie-instrument onder vuur

De ontwikkeling van het instrument dat de GGD binnen het Nieuwe Toezicht gaat gebruiken om de pedagogische kwaliteit in de kinderopvang te meten, loopt niet op rolletjes. Critici melden dat het observatie-instrument niet valide zou zijn. Minister Asscher stelt dat ‘de onderzoeksverantwoording duidelijker had moeten zijn’.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Nieuw observatie-instrument onder vuur
Foto: ANP

Om een betrouwbaar instrument te ontwikkelen, moet de nieuwe methode getoetst worden aan een bestaand en vergelijkbaar instrument. Bij het ontbreken daarvan heeft onderzoeksbureau Sardes, in overleg met de minister, de nieuwe aanpak vergeleken met bestaande instrumenten van het Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek (NCKO). De Correspondent meldt dat de belangrijkste criticaster, prof. Rien van IJzendoorn, zegt dat het GGD-instrument is vergeleken ‘met een schaduwinstrument waarvan de wetenschappelijke status onduidelijk is.’ En daarmee doet hij het nieuwe instrument af als niet valide of onbetrouwbaar.

Kamervragen

Heerma (CDA) stelde Kamervragen over het nieuwe meetinstrument naar aanleiding van de berichtgeving op De Correspondent. In de beantwoording licht minister Asscher uitgebreid toe hoe hij tot zijn keuze is gekomen en hoe het onderzoek is uitgevoerd. Asscher constateert dat er ‘vragen zijn ontstaan over de onderzoeksmethoden en de voor- en nadelen van de hierbij gemaakte keuzen. De conclusie die ik hieraan verbind is dat de onderzoeksverantwoording op dit punt duidelijker had kunnen zijn.’

Pedagogische kwaliteit

Vanuit de overheid is er behoefte aan een nieuw instrument, omdat het toezicht door de GGD verandert. Er komt meer aandacht voor de pedagogische kwaliteit in plaats van alleen voor de structurele randvoorwaarden. Het nieuwe toezicht op de kinderopvang gaat op 1 januari 2017 in. Het doel is om de opvang transparanter te maken voor ouders.

Voor het nieuwe toezicht ingaat, moet er van alles gebeuren om toezichthouders, gemeenten en kinderopvangeigenaren voor te bereiden. Martin Flier, directeur Kinderopvang van het ministerie licht toe welke vier stappen genomen moeten worden. Lees meer>>

Lees hier de Kamervragen van Heerma en de beantwoording door minister Asscher:

3 REACTIES

  1. Het is inderdaad nu al een ellende… Het is zo subjectief en persoonsebonden. Je kunt pedagogische kwaliteit zeer slecht beoordelen met een paar uurtjes observatie… Waarbij ej sowieso de hele groepsdynamiek al verstoort en kinderen uit hun normale doen zijn…

  2. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.