Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Ministerie veroordeeld tot schadevergoeding Stint

Bert Bukman

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet de fabrikant van de Stint en kinderdagverblijven die dat voertuig gebruikten vergoeden voor de beslissing het voertuig in 2018 van de weg te halen. De BK, die de zaak destijds aanspande, schat de schade per organisatie op 20.000 euro.

stint-eigenaar-edwin-renzen-mensen-zwaaien-weer-naar-de-bso-bus-dat-voelt-als-vanouds
Kinderen in de opvolger van de Stint, de BSO bus. Foto: Stintum

De Raad van State bevestigt een eerdere gerechtelijke uitspraak dat de toenmalige minister Cora van Nieuwenhuizen onzorgvuldig heeft gehandeld bij haar verbod van de Stint op de openbare weg. Dat deed zij na een ongeval bij een treinovergang in Oss waarbij vier kinderen om het leven kwamen.

De Raad van State oordeelt nu dat het ministerie de Stint zelf als veilig had beoordeeld. Inmiddels is duidelijk dat de technische keuring ‘volstrekt onder de maat is geweest’, aldus de Raad. Die fout had Van Nieuwenhuizen in ieder geval moeten erkennen.

Lichte en zware Stint

Voor het recht op schadevergoeding maakt de Raad van State onderscheid tussen lichte en zware Stints met een motor van respectievelijk 800 en 1200 watt. Het kabinet hoeft alleen een schadevergoeding te betalen voor de lichte variant. Dit gaat het ministerie doen, aldus een woordvoerder. De kosten hiervan zijn nog niet bekend.

De zaak werd destijds aangespannen door de BK namens 170 kinderopvangorganisaties. BK-directeur Emmeline Bijlsma is nu blij met de uitspraak, maar betreurt het onderscheid tussen lichte en zware Stints. ‘Wij hebben dat onderscheid altijd gezien als een formalistisch, juridisch trucje waarmee de minister probeerde om onze sector buitenspel te zetten.’ Overigens gebeurde het ongeval in Oss met een Stint van 1200 watt.

20.000 euro

Volgens Bijlsma bedraagt de schade per Stint zo’n 20.000 euro. ‘Dat is € 10.000 voor het voertuig dat ineens niet meer kon worden gebruikt, en € 10.000 voor alle kosten die kinderopvangorganisaties hebben moeten maken voor vervangend vervoer. Denk aan het langdurig huren van busjes, het gebruik maken van taxi’s en de extra inzet van personeel die daarvoor nodig was. Voor de 170 organisaties namens wie BK naar de rechter stapte zal dat dus neerkomen op zo’n 15 tot 20 miljoen euro.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.