Een team van onderzoekers bekeek de relaties die kinderen aangaan in de bso, met elkaar, maar ook met de pedagogisch medewerker. Verder bekeken ze of de kinderen in aanraking kwamen met problemen als alcoholgebruik, sigaretten, diefstal of vernieling. De groep en de sociale werking die ervan uitgaat, is de reden dat kinderen die zich vaak ophouden in groepen, meer in het gareel lopen.
Als een team
Vernieling kwam het meeste voor bij kinderen, 13 procent van de onderzochte kinderen had zich hier wel eens schuldig aan gemaakt. Meisjes voelen zich meer aangesproken door hun groepsgenoten en durven andere kinderen sneller op hun gedrag aan te spreken dan jongens. Hoe ouder kinderen zijn, hoe belangrijker wordt ‘wat de groep van jouw gedrag vindt.’ De onderzoekers zagen dat kinderen in een groep graag willen samenwerken als een team.
Betrokkenheid
Maar veel kinderen krijgen geen gelegenheid om onderdeel uit te maken van zo’n groep en vervolgens te leren van de sociale druk die ervan uitgaat. De onderzoekers zien naschoolse programma’s als dé kans om gedragsproblemen bij kinderen te voorkomen. ‘Deel uitmaken van een groep vergroot het gevoel van betrokkenheid bij kinderen. Dat draagt weer positief bij aan hun ontwikkeling’, zegt onderzoekster Emilie Phillips Smith, professor of human development and family studies.
Kinderen zijn net volwassenen
De economische status van kinderen en hun afkomst maken geen enkel verschil in hoe zij functioneren in een groep, ontdekten de onderzoekers. Smith noemt het opvallend dat het effect van een groep op volwassenen hetzelfde is als op kinderen. ‘Er is altijd veel aandacht geweest voor hoe volwassenen functioneren in een groep en hier is ook onderzoek naar gedaan.’ Smith vindt het de hoogste tijd dat er geïnvesteerd wordt in plekken en programma’s waar kinderen de ruimte krijgen om zich na schooltijd op sociaal gebied optimaal te ontwikkelen.
Lees meer over het onderzoek op medicalnewstoday.com