Dit resultaat komt uit een enquête van de Brancheorganisatie Kinderopvang waar meer dan honderd organisaties (groot en klein) aan hebben meegewerkt. De Brancheorganisatie Kinderopvang wil zich blijven inzetten om veilig, verantwoord en efficiënt vervoer van kinderen te organiseren en is hierover, ook nu Stintum een faillissement heeft aangevraagd, in gesprek met experts, ministerie en politiek.
Alternatief vervoer onveilig
Het eenduidige beeld dat de enquête op heeft geleverd, sterkt hen hierin. Want ondanks de grote diversiteit aan organisaties, gaven ze in grote getale aan (80 procent) in de Stint nog altijd het ideale vervoersmiddel te zien voor veilig en efficiënt vervoer van kinderen. Sinds de schorsing, zegt 65 procent dat het vervoeren van kinderen op een alternatieve manier onveiliger is. Ze geven aan dat kinderen veel meer moeten lopen en vaak lang moeten wachten, met meer gevaarlijke verkeerssituaties tot gevolg. Daarnaast is het verkeer in de directe omgeving een stuk minder onoverzichtelijk geworden.
Kostenstijging
Het regelen van vervangend vervoer betekent voor 4 van de 5 organisaties een kostenstijging. Meer de helft ziet de kosten met meer dan 5 procent stijgen, niet alleen vanwege duurdere vervoersalternatieven maar ook vanwege de inzet van extra personeel. Veel organisaties kunnen deze extra kosten in 2018 nog opvangen, maar voorzien dat deze kosten volgend jaar moet worden doorberekend aan de klant.
Minder tijd voor kinderen
De impact van de Stintschorsing is groot, blijkt uit de enquête. Activiteitenprogramma’s in bijvoorbeeld de herfstvakantie zijn geschrapt en dat geldt ook voor andere uitstapjes. Personeel geeft aan minder tijd aan kinderen te kunnen besteden omdat het vervoer veel tijd kost. Ouders vinden het jammer, maar hebben ook begrip voor de uitdagingen waar organisaties voor staan.