Haal meer rendement uit uw website

Gevonden worden op internet is een eerste stap. Daarna is het belangrijk om de website zodanig in te richten dat ouders ook klant worden. Onlinemarketeer Joris Benneheij geeft vijf tips om het rendement van uw site te verhogen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Veel (aanstaande) ouders oriënteren zich online op kinderopvang
Veel (aanstaande) ouders oriënteren zich online op kinderopvang - Foto: Fotolia

Ouders hebben veel keus. Ter illustratie: in Nederland zijn meer dan 6.400 kinderdagverblijven, met alleen in Amsterdam al ruim 200 locaties. Zelfs in een middelgrote plaats als Heerlen hebben ouders de keuze uit ruim 20 kinderdagverblijven.
Dit betekent dat (aanstaande) ouders die zich online oriënteren de websites van organisaties vergelijken en op basis hiervan een eerste selectie maken. De kwaliteit van de website bepaalt hierbij of een potentiële klant bij uw organisatie een rondleiding volgt of bij de concurrent.
Uw website zal dus in positieve zin moeten opvallen en aansprekend moeten zijn voor de potentiële klant. Hoe? In dit artikel vindt u een aantal praktische tips.

Tip 1 Overschat de bezoeker niet
Bij het ontwikkelen van een website wordt er meestal vanuit gegaan dat bezoekers rationeel handelen, geduldig zoeken naar de juiste informatie en onze – met zorg geschreven teksten – aandachtig lezen. Helaas… in de praktijk is de gemiddelde websitebezoeker lui en ongeduldig van aard. Hij of zij ‘scant’ de website. Hierbij is het doel niet de beste informatie, maar de eerste redelijke optie die gevonden wordt. Gebeurt dit niet binnen een aantal seconden/clicks dan is de bezoeker weer vertrokken; op naar de volgende website. 

Overzichtelijk maken
Wilt u dat meer bezoekers klant worden, dan kan de website dus het beste afgestemd worden op deze scannende bezoeker. Maak het hem of haar hierbij gerust zo makkelijk mogelijk; des te minder denk- en zoekwerk, des te beter! Bezoekers zullen in de meeste gevallen op zoek zijn naar opvangmogelijkheden, tarieven en openingstijden. Of ze willen een rondleiding volgen, de nettokosten berekenen of zich aanmelden. Zorg er dan ook voor dat deze doelen vanaf de homepage binnen één click worden bereikt door middel van duidelijke links en knoppen. 

Daarnaast is er niets dat de gemiddelde bezoeker meer afschrikt dan een pagina vol tekst. Je kunt het bekijken van een webpagina vergelijken met het lezen van een krant. Je ogen vliegen over de pagina en blijven kort hangen bij de meest opvallende dingen. Speel hierop in door de pagina overzichtelijk te maken en de belangrijkste items eruit te laten springen. De website van Kindergarden is hier een goed voorbeeld van. 

Veel kinderopvangorganisaties beginnen zo enthousiast aan een nieuwe website, dat ze sommige belangrijke dingen over het hoofd zien. Josselin Volkers van IMKK deelt 4 praktische tips. Lees meer >>

Tip 2 Activeer en beloon uw bezoeker
Potentiële klanten bezoeken een website met een doel. Ze willen bijvoorbeeld weten hoeveel kinderopvang kost of zijn benieuwd of de opvang op hun wensen aansluit. Deze bezoekers zijn dus op zoek naar informatie en willen deze vinden op jouw website. Lukt dit eenvoudig, dan is dit de bevestiging dat het bezoeken van jouw website (en daarmee onbewust ook jouw locatie/organisatie) een goede keuze is.
Bied je als organisatie deze bevestiging, dan wordt het echt interessant. De bezoeker is nu namelijk klaar voor de volgende fase in het aankoopproces. Voor organisaties is dit een cruciaal moment in de werving van nieuwe klanten. Bindt u deze klant aan uw organisatie of laat u hem verder kijken bij de concurrentie? Natuurlijk niet! 

Verleiden
Probeer op dit moment de potentiële klant te verleiden tot het volgen van een rondleiding of het aanvragen van een informatiepakket. De meeste bezoekers denken hier namelijk zelf niet aan. Het is dus uw taak om ze hierbij een handje te helpen. Zet daarom op alle belangrijke pagina’s duidelijke knoppen naar deze acties. Of nog beter, zet het aanvraagformulier al op deze pagina’s!
En wilt u nog meer bezoekers over de streep trekken om bijvoorbeeld een rondleiding te volgen? Beloon ze dan met een (klein) cadeautje. Dit verlaagt de drempel, zet aan tot actie en geeft de potentiële klant een extra goed gevoel over het bezoek aan de website.

Tip 3 Speel met beeld in op het gevoel
Er is bijna geen enkel ander product waarbij klanten in het aankoopproces zo op hun gevoel vertrouwen als bij kinderopvang. Ouders willen een goed gevoel hebben over de locatie waar hun kind opgevangen wordt. Daarnaast willen ze vertrouwen hebben in de medewerkers die voor hun kind gaan zorgen. Zorg dat u op dit gevoel inspeelt! Richt u niet alleen op de rationele kant van de opvang, maar spreek dit gevoel juist aan door de bezoeker op de website al visueel kennis te laten maken met de opvang.
Uitnodigende foto’s van locaties en medewerkers mogen dan ook niet ontbreken. Net als foto’s van spelende kinderen. Gebruik daarnaast video. Dit geeft ouders een goed beeld van de locatie, medewerkers en werkwijze. Een goede videopresentatie zal de conversie van uw website een boost geven. Zeker als u bezoekers na de video tot actie verleidt door ze voor een rondleiding uit te nodigen. Een goed voorbeeld daarvan is de website www.koreinkinderplein.nl.

Om als kinderopvang in deze tijd te overleven, is het onontbeerlijk om je te profileren op internet en social media. Daarom bedacht Nanne van Doorn -projectleider Bureau Kwaliteit Kinderopvang- voor haar afstuderen de online babycampagne >>

Tip 4 Wees transparant over kosten
Vaak hebben aanstaande ouders geen idee wat de daadwerkelijke kosten van kinderopvang zijn. Dit betekent dat zij (meestal online) op zoek gaan naar informatie. Maandelijks zoeken meer dan 45.000 personen in Google naar informatie over de kosten van kinderopvang! En bijna allemaal willen ze een antwoord op de vraag: wat kost kinderopvang in onze situatie?
Er zijn echter nog niet veel kinderopvangorganisaties die hier op inspelen. Er is bijna geen enkele website waar ouders eenvoudig kunnen berekenen wat de nettomaandlasten zijn in hun situatie. Dit is dus een unieke mogelijkheid om je te onderscheiden van de concurrentie! Zorg daarom dat op de website een calculator staat waarmee mensen eenvoudig kunnen berekenen wat hun daadwerkelijke kosten zijn. Op de website van Spring Kinderopvang ziet u hoe ouders eenvoudig kunnen uitrekenen wat hun nettokosten zijn. 

Tip 5 Meet, analyseer en verbeter
Al deze energie steek je natuurlijk niet alleen voor je plezier in een website. Dit doe je met een duidelijk doel: dat zoveel mogelijk bezoekers klant worden, of in ieder geval een rondleiding komen volgen. Maar leveren deze inspanningen ook rendement op? Om dit te bepalen is het belangrijk dat de juiste ‘stuurinformatie’ wordt bijgehouden. Hoeveel bezoekers heeft de website? Welk deel hiervan vraagt een rondleiding aan? En hoeveel worden er uiteindelijk klant? Als u dit goed in kaart brengt, wordt het ook duidelijk waar kansen liggen.

Juist de groep afhakers verdient speciale aandacht’

‘Er is bijna geen enkele website waar ouders eenvoudig kunnen berekenen wat de nettomaandlasten zijn in hun situatie’
Natuurlijk is het interessant hoeveel bezoekers klant worden. Maar juist de groep afhakers verdient speciale aandacht. Waar haken de meeste bezoekers af? Kunnen ze bijvoorbeeld het formulier om de rondleiding aan te vragen wel vinden? Is het formulier niet te ingewikkeld? Of worden er veel rondleidingen aangevraagd, maar haken mensen na het volgen van de rondleiding pas af? Als je het wervingstraject effectief wilt verbeteren, is goede stuurinformatie onmisbaar. Alleen hiermee kun je meten of wat je doet ook rendement oplevert én inspelen op de situatie.

Joris Benneheij is onlinemarketeer en heeft het Instituut Marketing & Klantgerichtheid Kinderopvang opgezet. Hij ontwikkelde o.a. de ‘Netto Opvang Calculator’, waarmee ouders hun nettokosten voor kinderopvang kunnen uitrekenen. Zie www.imkk.nl.

Hoe maak je je teksten scanbaar?
Houd alinea’s kort (maximaal 5 regels) Probeer de boodschap in een paar korte regels duidelijk te maken. Ga bij het schrijven van de tekst er vanuit dat de bezoeker geen zin heeft om te lezen. 
Zet boven iedere paragraaf een duidelijke kop Kopjes trekken automatisch de aandacht. Door ze te lezen moet de bezoeker al een goede indruk krijgen waarover de tekst gaat.
Werk met opsommingen en lijstjes Een lijst of opsomming is eenvoudig te scannen en werkt beter dan lange zinnen. 
Gebruik duidelijke links Zorg dat de tekst van de link de bezoeker vertelt wat hij kan verwachten als hij klikt. Zorg er daarnaast voor dat links opvallen door ze bijvoorbeeld blauw te maken.

Deze tips komen uit een artikel in het nieuwste nummer van tijdschrift Management Kinderopvang, hét vakblad voor managers in de kinderopvang. Kijk hier voor abonneren >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.