Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

Meer dan de helft had tekortkoming in 2010

Meer dan de helft had tekortkoming in 2010

Meer dan de helft van de in 2010 door de GGD onderzochte kinderopvanglocaties had ten minste één tekortkoming. Hoewel dat iets beter is dan het jaar ervoor, blijft er veel te verbeteren. Dat concludeert de Inspectie voor het Onderwijs in het donderdag gepresenteerd jaarrapport kwaliteit gemeentelijk toezicht kinderopvang 2010/2011.

Handhaven kinderopvang
De Inspectie merkt dat gemeenten beter toezicht houden op kinderopvang en zich bewuster zijn van hun handhavingstaak. Meer dan 90 procent van de Nederlandse gemeenten heeft inmiddels een handhavingsbeleid. De inspectie controleert of gemeenten voldoen aan hun wettelijke taken kinderopvang. Begin februari van dit jaar voldeden 51 van de 262 gemeenten niet aan de taken. Met hen zijn verbeterafspraken gemaakt.

Kamp: ‘Het moet beter’
Minister Henk Kamp (Sociale Zaken) wijst in een reactie op de verantwoordelijkheid van ondernemers in de kinderopvang voor de kwaliteit die zij leveren aan kinderen en hun ouders. ‘Dat kan en moet nog beter, want het is niet wenselijk dat in meer dan de helft van de inspectierapporten tekortkomingen worden geconstateerd.’
Om het toezicht op de kinderopvang te verbeteren heeft Kamp al eerder 24,9 miljoen euro toegevoegd aan het budget van gemeenten voor de handhaving.

Bron: ANP
Foto: ANP

5 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Puur Nederland….. als je t op papier maar goed doet!!!! echt heeel belangrijk!!! Wat er in werkelijkheid gebeurt is niet interessant TOTDAT ER ECHT IETS MIS GAAT ZOALS IN HET HOFNARRETJE>>>GGD_
    GEMEENTE WAAR WAREN JULLIE TOEN??? TE LAAT!!! één tip: ga aan t werk!! en maak onderscheid…wat echt belangrijk is,,.

  3. In het artikel staat dat de helft van de dagverblijven een tekortkoming had .
    Vaak gaan die tekortkomingen helemaal nergens over en is het alleen een papieren zaak.
    Iets staat niet presies in de bewoording die de GGD wil zien en het hele protocol wordt afgekeurt en er komt in het raport te staan NIET VOLDAAN terwijl het met het veranderen van twee zinnen ineens goedgekeurd is.
    Ik heb eerst 13 jaar in het bassis onderwijs gewerkt en ik weet zeker dat waneer de scholen op deze manier gekeurd werden dat er 100% niet in orde was.Maar niemand gaat een school sluiten .En een boete opleggen aan een openbareschool betekend voor de gemeente dat ze die zelf moeten betalen dus dat gaan ze ook niet doen.

  4. Een artikel als deze impliceert dat er forse missers bij het grootste deel van de KDV’s aan de orde is. Dat durf ik te betwisten zoals schrijver Kroese al aangeeft. De GGD controleert op heel veel punten waarvan een groot aantal wellicht minder belangrijk is dan andere punten. Het lijkt me goed als men in een dergelijk rapport ook de inhoudelijke aspecten beoordeeld.

  5. Jammer dat dit kwantitatieve rapport niet in detail aangeeft om welke tekortkomingen het bij de kindercentra gaat; waarschijnlijk omdat gemeenten dit zelf vaak niet scherp op het netvlies hebben.
    Er wordt door de GGD op meer dan 100 punten gecontroleerd. Waar worden de meeste overtredingen geconstateerd? Laat me raden: veel voorkomend zijn overtredingen m.b.t. VOG/beroepskwalificatie, RiV&G, b-k-r en stamgroepen.
    M.b.t. de beroepskwalificatie is de CAO opleidingenlijst leidend. Dit geeft het minimale gewenste opleidingsniveau aan terwijl gekwalificeerde MBO-3 medewerkers op het gebied van interactie – en NL taal vaardigheden vaak tekortschieten. Dus voldaan aan die eis uit het inspectiekader leidt niet tot meer kwaliteit. Misschien toch maar weer HBO’ers academici ook op de werkvloer toelaten?
    En bij die andere twee categorieen wreekt zich de matige kwaliteit van de beleidsregels en de soms rigide beoordelingen van de GGD. Niet gek dat er dan relatief veel ‘overtredingen’ worden geconstateerd en er vervolgens gehandhaafd wordt.
    Het is daarom de hoogste tijd de beleidsregels niet alleen in wettelijke voorschriften vast te leggen maar ze juist nu inhoudelijk te verbeteren; concreter en beter werkbaar in de praktijk te maken. Dat leidt dan automatisch tot uniformer toezicht.
    Ook opvallend dat de figuur van Overleg en Overreding niet overal wordt gebruikt. Dat zou gewoon landelijk moeten worden ingevoerd.
    Helaas is de tendens bij gemeenten vooralsnog eerder en strenger handhaven. Ook als problemen niet ernstig zijn en ze eenvoudig kunnen worden opgelost. Daarover zegt de Inspectie voor het Onderwijs niet echt iets.
    Het zou goed zijn echt inhoudelijk te kijken naar de effectiviteit van het inspectie- en handhavingsproces, want daar is nog een hoop te winnen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.