Kinderopvang magazine nr. 9, 2020

    Vakblad Kinderopvang draait in dit septembernummer een middag mee met Pedagogisch Professional van het Jaar 2020; Gerold Tilborg. Je kunt een mooi portret lezen van Gerold, die met zijn natuurlijke omgang en overwicht op kinderen hun bso-dagen tot een waar feestje maakt.
    Verder tref je een leuk artikel aan over Het bos als pedagogische ruimte. Waar moet je op letten? Hoe bied je veiligheid en wat kun je er zoal doen.
    Ook lees je hoe je kinderen en zelfs peuters langere tijd geconcentreerd bezig kan laten zijn. De interesse van een kind kan zomaar leiden tot een project van weken waar de hele groep intensief mee bezig is. Hoe zorg je ervoor dat kinderen vaker in een flow komen? De Reggio Emilia-pedagogiek biedt aanknopingspunten.

    Column – Nooduitgang

    Zijn ogen schieten vuur. ‘Ik haaaat jullie!’, schreeuwt hij me toe. Hij wil weer terug de groep in, waar hij net nog een spoor van conflicten heeft achtergelaten. Het zijn allemaal k*t- kinderen! Youri is zeven en raakt steeds dieper verstrikt in de gevoelens waar hij geen raad mee weet. En ook al weet ik hoe -en waar- de spanning zich in zijn recente verleden heeft opgebouwd, ik word geraakt door zoveel onmacht.

    Doe meer met boeken

    Je kan heel veel leuke prentenboeken aanschaffen, maar misschien nog leuker is een boek waarin de kinderen uit jouw groep de hoofdrol spelen. Daar kan ieder kind zichzelf in herkennen en het verhoogt hun betrokkenheid bij de groep. Hoe geef je kinderen de hoofdrol? Een oefening in kinderparticipatie.

    Het bos als pedagogische ruimte

    Ruimte, avontuur, fantasiespel, grenzen verkennen, op onderzoek uitgaan, de natuur aanraken. Het bos biedt legio mogelijkheden en uitdagingen voor ieder kind. Waar moet je op letten? Hoe bied je veiligheid? En wat kun je er zoal doen?

    ‘Het leek een doodgewone dag’

    Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen ‘door je handen’ gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van dit kind geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan? Vragen waar je meestal geen antwoord op krijgt. Deze serie gaat over dat soort kinderen. In dit nummer: het beentje van Danique.

    In dialoog met de pedagoog

    Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: ‘In onze groep kan dat niet’

    Kinderparticipatie

    Als pedagogisch medewerker werk je MET kinderen. Het woordje MET geeft eigenlijk al aan dat kinderen meedoen, oftewel participeren. Kinderen willen graag meedoen, meedenken, meehelpen en betrokken zijn bij hun groep, zelfs baby’s en peuters. Maar hoe organiseer je kinderparticipatie bij die jongste leeftijdsgroepen?

    Kleurenblind opvoeden

    Met zo divers mogelijk opvoeden kun je niet jong genoeg beginnen. Baby’s van 9 maanden kunnen immers al verschillende huidskleuren herkennen. Maryse Nijhof, Ileen Purperhart en Eugenie Suer geven hun visie over het belang van diversiteit in de kinderopvang.

    ‘Laat kinderen meepraten’

    De achtplussers van bso Impuls vinden dat hun Gerold de hoofdprijs dubbel en dwars heeft verdiend.`Ze zijn dol op hun pedagogisch medewerker en doen uitgelaten mee met elk spel dat hij voorstelt. De clou? Gerold Tilborg doet zelf net zo enthousiast mee. ‘Ik hou nog steeds erg van spelletjes’, bekent de 55-jarige, die al 21 jaar in dienst is van kinderopvangorganisatie Impuls in Amsterdam. Vakblad Kinderopvang draait een middag mee met de Pedagogisch Professional van het Jaar 2020.

    Mijn locatie

    Jillian Pieplenbosch (29) is pedagogisch coach bij Hestia Kinderopvang en meteen ook de huiskunstenaar. Het familiebedrijf is door haar moeder Ileen Purperhart opgericht en telt twee locaties (Amsterdam en Amstelveen), 170 kindplekken en 40 vaste medewerkers. Jillian is trots op deze bijzondere tweetalige kinderopvang.

    Samen in de flow

    De interesse van een kind kan zomaar leiden tot een project van weken waar de hele groep intensief mee bezig is. Tong uit de mond, ogen ingespannen… zelfs peuters zijn langere tijd geconcentreerd bezig. Dat kind of de groep zat in een flow. Wat is dat en vooral: hoe zorg je ervoor dat kinderen vaker in een flow komen? De Reggio Emilia-pedagogiek biedt aanknopingspunten.

    Wordt dit kind verwaarloosd?

    Verwaarlozing is de meest voorkomende vorm van kindermishandeling. Hoe herken je de signalen? En wat kun je vervolgens doen?