Kinderopvang magazine nr. 7, 2019

    In het juli/augustusnummer van Kinderopvang een artikel over curlingouders. Hoe ga je om met ouders die hun kinderen overmatig beschermen tegen verdriet of pijn? Hoe leg je uit dat die overbezorgdheid schadelijk kan zijn voor de ontwikkeling? En verder gaan we op bezoek bij de Droomplaats in Rotterdam. Daar wordt het vve-programma namelijk niet binnen, maar buiten uitgevoerd. En dat biedt een hoop mogelijkheden. En: jong en oud kunnen veel van elkaar leren. Wat zijn de mogelijkheden van dit ‘intergenerationeel leren’ in de kinderopvang?

    Pedagogisch professional met een groen hart

    ‘Wie lust er een aardbei?’ Een groepje peuters komt nieuwsgierig kijken. Carola Winter staat met een bakje verse aardbeien op het natuurspeelplein van kinderopvang Wiedewei in Barendrecht. ‘O, niet het kroontje opeten’, zegt Carola lachend terwijl een jongetje de hele aardbei in zijn mond stopt.

    Ervaringsgericht werken

    In Zuid-Limburg zijn pedagogisch medewerkers van drie kinderopvangorganisaties getraind in ervaringsgericht werken. ‘We hebben geleerd anders naar kinderen te kijken. Hierdoor zien we meer talenten en krijgen kinderen meer kansen.’

    Kinderzwerfboeken

    Ben jij al bekend met het Kinderzwerfboek? Dit initiatief van Nationaal Fonds Kinderhulp zorgt ervoor dat door heel Nederland de leukste kinderboeken zwerven, waardoor boeken en lezen voor ieder kind toegankelijk wordt. Ook bij kinderdagverblijven, peuteropvang, bso’s en basisscholen vind je KinderzwerfboekStations.

    Jong geleerd, oud gedaan!

    Heb jij wel eens gehoord van intergenerationeel leren (IGL)? Deze best lastig uit te spreken term betekent dat generaties – jong en oud – een boel van elkaar kunnen leren. Zo blijkt uit onderzoek dat senioren die activiteiten ondernemen met jonge kinderen hoger scoren op beweeglijkheid en een goed humeur. Maar wat zijn de pluspunten van IGL voor jonge kinderen? We vragen het aan Giulia Cortellesi en Margaret Kernan van Together Old and Young (TOY).

    Column – Andere werelden

    Zoals de koeien die na een winter in de stal voor het eerst weer de verse groene weide in mogen, zo huppelen en rennen de kinderen van de bso voor me uit naar buiten. Eindelijk weer eens 19 graden! Geen jassen aan: meteen een reden voor plezier. Weg dat ding! En al snel worden er weer blote voeten ingegraven in de zandbak, fietsen er kinderen rond en wordt er van alles het berghok uitgesleept. ‘Mag ik zes van die autobanden??’

    Vrijwilligers in de kinderopvang, aanrader?

    Veel kinderopvangorganisaties werken met vrijwilligers voor klusjes of als extra begeleiding bij uitstapjes. Een goed idee vanwege de extra handen of zijn er ook bezwaren? Deze mensen zijn immers niet opgeleid in de kinderopvang. En hoe zit het met verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid? De Kasteeltuin in Rotterdam werkt graag en veel met vrijwilligers. De ervaringen zijn positief. ‘Het geeft ons kindercentrum een extra dimensie.’

    Kinderyoga

    Marjolein Smit is auteur van het boek Yoga voor peuters en kleuters. In deze rubriek deelt ze een aantal leuke oefeningen en spelletjes die je zelf met de kinderen kunt doen.

    In Dialoog met de pedagoog

    Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: Ga tomaten tellen!

    12 Tips om voor te lezen in de kinderopvang

    Voorlezen bevordert de taalontwikkeling van kinderen. Het heeft een positief effect op de woordenschat en kinderen die veel worden voorgelezen presteren daarna beter op school. Sardes geeft 12 tips om voor te lezen in de kinderopvang.

    Mijn locatie

    In Mijn Locatie praten kinderopvangmanagers over trots op hun vak en hun team. Tim Emmerik (34) is bso-coördinator bij Stichting Kinderopvang Langedijk in Noord-Holland, een organisatie met 20 locaties en 49 groepen, beginnende IKC-ontwikkeling en een aantal opmerkelijke specialistische bso’s.

    ‘Curlingouders’: wat moet je ermee?

    Iedere pm’er zal het herkennen: ouders die hun kinderen willen beschermen tegen alle pijn en verdriet. Maar juist in uitdagende, nieuwe ervaringen zitten waardevolle levenslessen. Kinderen leren en ontwikkelen zich door vallen en opstaan. Door ze tegen alles in bescherming te willen nemen, schaad je de ontwikkeling van kinderen. Maar hoe leg je dat uit aan overbeschermende ouders?

    VVE kan ook buiten; Tekenen met een stok in het zand

    Werken aan voorbereidend rekenen met een konijn op schoot, kan dat? In het Kiekebos van kinderopvang de Droomplaats in Rotterdam laten pedagogisch medewerkers Marijke en Hedwig het zien. ‘Hoeveel pootjes heeft Koos Konijn, zullen we eens kijken?’ ‘Ons motto is: alles wat je binnen doet, kun je ook buiten doen.’