Kinderopvang magazine nr. 6, 2021

    Dit juni nummer van Kinderopvang bevat een nieuwe serie ‘Creatief met kinderen’. Onlangs verscheen een nieuwe uitgave van het boek Begrijpen met je handen. Een praktijkboek vol inspiratie om creatief bezig te zijn met kinderen, maar dan zonder de standaard kleurplanten en uniforme knutselwerkjes. In deze serie vertellen de auteurs van het boek hoe je dat aanpakt. In dit nummer tref je deel 1 aan; materiaalonderzoek als creatief spelaanbod.
    Verder lees je alles in het dossier Spelen over hoe je kinderen het beste helpt in het spel. Wat zijn de laatste inzichten en ervaringen. De trends: de klassieke Pikler-aanpak blijft actueel, stil heuristisch spel zorgt voor diepe concentratie en informatietechnologie biedt kansen, ook voor peuterspel. Kortom een nummer vol informatie en praktische tips.

    Monsterlijk genieten met Max en de Maximonsters!

    Voorlezen is heel leuk, maar ook heel belangrijk. Kinderen kunnen zich via een verhaal volledig verliezen in een andere wereld. Tegelijkertijd leren ze zo hun eigen wereld beter kennen en begrijpen. En die kennis van de wereld is onmisbaar voor hun taalontwikkeling. Het prentenboek Max en de maximonsters leent zich er perfect voor om in zo'n andere wereld te stappen én om kennis van de wereld te vergroten. Het is dan ook niet voor niks het boek van de actie Geef een prentenboek cadeau 2021.

    Vallen is OK!

    Het is belangrijk dat kinderen van jongs af aan veel spelen en bewegen. Het is leuk, gezond en goed voor hun motorische ontwikkeling. Ze leren de (on)mogelijkheden van hun eigen lichaam kennen en worden minder bang om te vallen. En áls ze vallen is de kans op groot letsel kleiner. Kenniscentrum Letselpreventie VeiligheidNL pleit daarom voor meer risicovol spel en aandacht voor veilig leren vallen in de kinderopvang.

    Column – Vrijdenkers of dwarsliggers?

    In elk team heb je er wel eentje; de pm'er die net anders werkt dan de rest. Als er meerdere wegen naar Rome leiden dan neemt deze collega regelmatig een andere route. En dan ook nog vaak de weg die langer lijkt op het eerste gezicht. Toch is de gewenste bestemming dezelfde. 

    ‘Geef taal die ertoe doet’

    De educatieve kwaliteit van de babyopvang kan nog wel een tandje beter. Daarom hebben Sardes en de Universiteit Utrecht een handreiking geschreven voor de pedagogisch medewerker. In vier afleveringen brengen we deze lading praktische tips. Deskundige Marije Magito reageert en vult aan met tips uit de praktijk. Aflevering 2: vroege taalondersteuning.

    ‘IKK heeft ons aan het denken gezet’

    Als twintiger al directeur van een flinke kinderopvangorganisatie worden. Die uitdaging kreeg Marissa van der Velde (29) toen ze vier jaar geleden het roer overnam van familie-bedrijf Freekids in Zaandam. Ze leidt nu 28 locaties en 140 medewerkers en is trots op wat de Freekids-teams neerzetten.

    Spelen 2.0

    Spelen is ontwikkelen. Daarover is iedereen het eens in de kinderopvang. Maar hoe help je het kind het beste in het spel? Wat zijn de laatste inzichten en ervaringen? In dit dossier Spelen 2.0 komen pedagogen en andere experts aan het woord. De trends: de klassieke Pikler-aanpak blijft actueel, stil heuristisch spel zorgt voor diepe concentratie en informatietechnologie biedt kansen, ook voor peuterspel. Informatie en praktische tips.

    Zelf spelen & ontdekken van 0-2 jaar

    Het boek is geïnspireerd op de visie van Emmi Pikler. Op de eerste bladzijde lees je kort iets over Emmi Pikler en over de motivatie van Helen Janssen, Pikler-pedagoog, om dit boek uit te brengen. Steeds vaker ontmoet Helen kinderen die niet goed zelf kunnen spelen. Door dit boek hoopt ze te inspireren en praktische handvatten aan te reiken om een jong kind de gelegenheid te geven zelf te spelen en zelfstandig te ontdekken.

    Materiaalonderzoek als creatief spelaanbod

    Onlangs verscheen een nieuwe uitgave van het boek Begrijpen met je handen. Een praktijkboek vol inspiratie om creatief bezig zijn met met kinderen, maar dan zonder de standaard kleurplaten en uniforme knutselwerkjes. Dus geen voorbeeld, geen volwassene die laat zien hoe het moet. Het gaat om een andere houding naar kinderen toe en ander soort materiaal. In deze serie vertellen de auteurs van het boek hoe je dat aanpakt. Dit is deel 1: materiaalonderzoek als creatief spelaanbod.

    Ouderavond vanuit je luie stoel

    Elk nadeel heb z'n voordeel, zei Johan Cruijff ooit. Ook tijdens de coronacrisis blijken er talloze ideeën te ontstaan die wellicht de crisis gaan overleven. Zoals de online ouderavond. Bij kinderdagverblijf 't Nestje in Deventer, onderdeel van KDV Kindernet, gingen ze het experiment aan.

    De talen van het voorlezen

    Bij voorlezen denk je aan taalontwikkeling, maar eigenlijk gaat het om meerdere talen. De kinderen genieten ook van de beeldende taal van de plaatjes, de lichaamstaal (als ze op schoot zitten of dicht bij elkaar in een kring) en van jouw voorleeskunst, waarbij je bijvoorbeeld ineens de talen van dieren spreekt.

    ‘Opgeven was geen optie’

    Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen 'door je handen' gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van dit kind geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan? In dit nummer: het verhaal van Anica (niet haar echte naam).