Kinderopvang magazine nr. 11, 2020

    Je hoeft maar de speelgoedfolders in te kijken (Sinterklaas staat weer voor de deur) en de roze plastic meisjes-ellende knalt je tegemoet. Als je naar speelgoed kijkt, speelt de klassieke rolverdeling helaas nog een flinke rol. In dit nummer lees je over genderneutraal opvoeden. Egalia, een kindcentrum voor kinderen van 1 tot 5 jaar in Stockholm (Zweden), pakt dit heel anders aan. Op het seminar Hij, zij of het? van Childcare International krijgen we een inkijkje in deze bijzondere aanpak.

    7 Tips voor het smeden van een team

    Een nieuw team vormen met nieuwe collega’s kan best lastig zijn. Bijvoorbeeld als je binnen een IKC gaat werken of na een fusie of overname. Hoe krijg je mensen vanuit verschillende ‘bloedgroepen’ toch samengesmeed tot één team? Antropoloog Jitske Kramer geeft tips en stappen om tot één team te komen.

    Column – Oud zeer en roddel

    In de tijd dat managers in de kinderopvang alleen weekenden op de hei doorbrachten met hun gezin, en niet met andere leidinggevenden om te reflecteren op teamwork, werkte ik als pm’er in een vestiging met vijf groepen en een directeur. De omstandigheden waarin we werkten waren goed en mede hierdoor waren er weinig conflicten onderling.

    ‘Deze kinderen hebben extra positieve aandacht nodig’

    Kinderen die onveilig gehecht zijn, kunnen opvallend gedrag laten zien. Of juist wegkruipen in een hoekje. Sophie Reijman doet onderzoek naar hechtingsproblemen en vertelt over de ins en outs. En wat je als pm’er voor deze kinderen kunt betekenen.

    Heeft breed inzetbare medewerker de toekomst?

    Met toenemende personeelstekorten in de sector zorg en welzijn, klinkt een breed inzetbare medewerker met één flexibel contract als dé oplossing. De ene week werk je in de kinderopvang, de andere week in de (jeugd)zorg. Net waar op dat moment vraag is. Is dat een goed idee? En is het uitvoerbaar?

    Het noodlot van Badú en Amba

    Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen ‘door je handen’ gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van ze geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan? In dit nummer: het verhaal van Badú en Amba (niet hun echte namen).

    Hij, zij of het?

    Jongens en meisjes worden verschillend aangekleed en krijgen ook vaak speelgoed dat bij hun gender zou passen. Daarmee worden kinderen geconditioneerd. Egalia, een kindcentrum voor kinderen van 1 tot 5 jaar in Stockholm (Zweden), pakt dit heel anders aan. Op het seminar Hij, zij of het? van Childcare International krijgen we een inkijkje in deze bijzondere aanpak.

    Hoe help je een kind met een trauma?

    Het idee dat baby’s, dreumesen en peuters weinig last hebben van trauma’s is gedateerd. Trauma’s kunnen juist een ernstige impact hebben op de ontwikkeling van een jong kind. Hoe herken je een getraumatiseerd kind en wat kan je doen als pedagogisch professional? Leony Coppens is klinisch psycholoog en orthopedagoog en helpt jonge kinderen omgaan met hun trauma

    In Dialoog met de pedagoog

    Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: een halve jongen.

    ‘Is het voor een jongen of een meisje?’

    De Werkgroep kinderboeken van de vereniging Man Vrouw Maatschappij heeft 100 boeken voor jonge kinderen beoordeeld op traditionele rolpatronen. Conclusie: Jip en Janneke voorlezen kan ècht niet meer, tenzij je de rollen omdraait. Janneke is dan de weinig sensitieve poppendokter en Jip de bezorgde vader. Het rapport van de werkgroep, waarin kleuterleidsters, moeders en bibliothecaressen zaten, is inmiddels al bijna vijftig jaar oud. Maar om het onderwerp maken we ons anno 2020 nog steeds druk.

    Mijn locatie

    Junis-clustermanager Reliza Lamain (52) heeft een bijzondere achtergrond. Ze werkte in de kraamzorg, het onderwijs en bij een uitgeverij. Junis Kinderopvang telt 90 locaties in Alphen aan den Rijn en omgeving. Reliza’s cluster telt de dorpen Koudekerk, Boskoop en Hazerswoude-Rijndijk. Ze is trots op haar locaties en teams. ‘Ik vaar op de kennis van onze pedagogisch medewerkers.’

    Stoppen we kinderen teveel in hokjes?

    Kinderen worden te vroeg of onterecht gelabeld met het stempel ‘ADHD’ of ‘autisme’. Ook VVE-programma’s drukken kinderen te veel in een mal. Dat vindt hoogleraar Sieneke Goorhuis. ‘Zorg voor een rijke spelomgeving en laat kinderen vrij’, zegt zij. Marije Magito, directeur van het Jonge Kind Centrum, denkt daar anders over: ‘Kinderen zijn niet allemaal gelijk, je moet ze bedienen op maat’

    Wat doet de coronacrisis met jonge kinderen?

    Wat heeft de coronacrisis voor gevolgen (gehad) voor kinderen van 0 tot 4 jaar? Hebben ze er erg onder te lijden of valt het mee? Harde cijfers hierover zijn er nog niet. Pm’ers en andere betrokkenen vertellen. ‘Er was zeker onrust, maar de meeste kinderen vinden gelukkig snel weer hun draai.’

    Word een talentfluisteraar

    Zet een positieve bril op en kijk anders naar medewerkers en kinderen. Stichting Kinderopvang 2Samen in Den Haag is sinds anderhalf jaar aan de slag met een positieve insteek. De organisatie wordt geleid vanuit een ‘waarderend perspectief’ en met medewerkers en kinderen worden talentgesprekken gehouden. Pedagogisch medewerkers kunnen zelf tijdens een tweedaagse training ‘talentfluisteraar’ in de bso worden. Elsien Smit is projectmanager Onderwijs bij 2Samen en vertelt over het hoe en waarom.