Home 2019

Laatste artikelen

Ontwikkeling van kinderen

Column – Goede papieren

Als moeder van een peuter kun je kinderen op bijna een maand nauwkeurig op leeftijd classificeren. Als je al een tijdje uit de kleine kinderen bent, is dat een stuk moeilijker. Kinderopvang of kleuterklas, de kinderen gedroegen zich ongeveer hetzelfde. Ze wilden me allemaal vertellen wanneer ze jarig waren, dat hun papa niet thuis was en dat ze binnenkort een broertje kregen. Dat zou je graag willen, verbeterde de pedagogisch medewerker.

Nieuwe trend: de peuter-kleutergroep

De grenzen tussen kinderopvang en onderwijs vervagen en er is een nieuwe leeftijdsgroep gedefinieerd: 3 tot 6 jaar. Extra uit- daging voor 3-jarigen en net dat beetje veiligheid voor kleuters. Diverse kindercentra zijn recent peuter-kleutergroepen begonnen met als resultaat een haast ongemerkte overgang van kinder- opvang naar school. Peuter-kleutergroep, een nieuwe trend?
Permanente educatie en opleidingen

Taaleis 3F: de potentiële meerwaarde

De taaleis 3F is een van de maatregelen in de Wet IKK waar nog altijd onduidelijkheid over bestaat. Bij ondernemers leeft de vraag: wat is eigenlijk de bedoeling? Wanneer hebben medewerkers vrijstelling? Pm'ers vragen zich af: wat moet ik precies kunnen? Moeten medewerkers echt rijtjes gaan leren of verplicht mbo-toetsen maken? Gelukkig niet! Maar dan moet je wel bepalen wat je als kinderopvangorganisatie eigenlijk uit de taaleis 3F hoopt te halen. Dat is precies wat vijf kinderopvangorganisaties en gemeente De Ronde Venen hebben bedacht en uitgevoerd.
Financiën en bedrijfsvoering

Nodig eens een wethouder uit

Dag in dag uit praten wethouders met hun ambtenaren, met adviseurs, met andere bestuurders en raadsleden. Wie ontbreken er? De mensen voor wie ze het allemaal doen. Wethouders hebben behoefte uit hun bubbel te breken. En daar kun jij ze bij helpen. Simpelweg door hen bij jou uit te nodigen. Het werk- bezoek is een onderschat middel om te lobbyen.
Wet- en regelgeving

Column – Regeldrift

Toen in 2005 de Wet kinderopvang van kracht werd, regende het klachten. Dat was om twee redenen nogal verbazingwekkend. Allereerst was de hoofdstructuur van het eerste convenant - destijds afgesloten tussen de (toen nog) MO-groep, de BKN en BOinK - regelrecht gekopieerd uit de AMvB die sinds 1995 van kracht was.
Financiën en bedrijfsvoering

Kinderen zelf laten ontdekken en experimenteren

Kindercentrum Prinses Amalia is een multiculturele kinderopvang in de wijk Delfshaven in Rotterdam-West. Het kindercentrum heeft veel aandacht voor voorschoolse educatie en extra zorg voor kinderen die dat nodig hebben. Betrokkenheid van ouders is daarbij cruciaal. 'Van voorleesdagen tot thematische bijeenkomsten, we werken continu aan een goed contact met ouders', zegt de gedreven directeur Johanna de Krom (60).
Financiën en bedrijfsvoering

Column – Dream big!

Recent bracht ik een week door op de NOT, de beurs voor het Nederlandse onderwijsveld. Ik kwam er teleurgesteld vandaan. Alle hightechschoolborden en innovatieve lesmethodes ten spijt, miste ik de samenwerking met de kinderopvang en aandacht voor de doorgaande leerlijn.
Financiën en bedrijfsvoering

Inspirerend intern auditen

Hoe maak je als kinderopvangorganisatie van de interne audit een krachtige tool voor continue kwaliteitsverbetering? Met als gewenst resultaat: kruisbestuiving tussen medewerkers, een scherpe visie op kwaliteit, en concrete verbeteracties. Forte Kinderopvang ging er mee aan de slag en is er enthousiast over.
Financiën en bedrijfsvoering

Vijf vrije vragen aan: Lolita Freire Gomez

Lolita Freire Gomez (30) werkt bij IKC Prins Willem Alexander in Vlaardingen, onderdeel van UN1EK kinderopvang, een organisatie met 28 locaties; van peuterspeelzaal tot IKC. Ze is inmiddels vier jaar clustermanager voor opvang en onderwijs op deze locatie.
Financiën en bedrijfsvoering

Betrokkenheid als indicatie voor kwaliteit

Meetinstrumenten; werken ze wel? Verbeteren ze daadwerkelijk de kwaliteit van de kinderopvang? BKK deed een korte pilot met een instrument dat de betrokkenheid van kinderen meet. Door te kijken naar kinderen blijken pedagogisch medewerkers gemakkelijk naar zichzelf te kijken. Een organisatie die betrokkenheid observeert, kijkt dus tegelijkertijd naar zichzelf.
Nieuwsbrief Abonneren