Home 2020
Laatste artikelen
Mentor in de kinderopvang
Sinds twee jaar heeft ieder kind in de kinderopvang een mentor. Dit mentorschap is een verplichting vanuit de Wet IKK. Het doel: de kwaliteit en de toegankelijkheid van de kinderopvang verbeteren. Tijd om eens te kijken hoe het mentorschap wordt ingevuld en hoe het in de praktijk werkt.
Column – Naschokken
Als kleuter van vier ving ik van een paar volwassenen die op het schoolplein stonden per toeval op dat er iets gebeurd was die nacht. Er was ingebroken, in mijn groep. Inbraak… gebroken ramen, spullen gestolen, politie! Deze woorden en de toon waarop ze werden uitgesproken waren al voldoende: ze riepen een onheilspellend gevoel op; een mengeling van onrust en angst. Het was voor het eerst in m’n leven dat ik dit zo bewust ervaarde. Je radar als kind is nog zo scherp afgesteld dat je alleen door het gedrag van de volwassenen in je buurt al voelt dat er iets in de lucht hangt. Zelfs nog voordat ze ook maar iets zeggen.
Digitale vaardigheden
21ste-eeuwse vaardigheden, zo noemen we de tien vaardigheden die belangrijk zijn om goed te functioneren in de maatschappij van vandaag. Voor kinderen, maar ook voor jezelf en voor je collega’s. In het vorige nummer namen we communiceren, samenwerken en zelfregulering onder de loep. Dit is de laatste aflevering van deze serie: over digitale vaardigheden.
Kijk eens naar geluidklimaat
Kinderen gillen graag. In het vuur van het spel, uit frustratie of gewoon omdat het zo leuk is dat je zoveel geluid kan produceren. Dat levert stress op, niet alleen bij andere kinderen, maar ook bij pedagogisch medewerkers. Gelukkig is er iets aan te doen: verander het gedrag én de akoestiek in de ruimte. Een goed geluidklimaat zorgt ervoor dat iedereen zich prettiger voelt.
‘Je gaat anders naar kinderen kijken’
Met de aandacht voor de kwaliteit in de babygroepen, komt de pedagogiek van Emmi Pikler ook weer meer onder de aandacht. Wat houdt deze pedagogiek in? Onze hoofdredacteur Marike Vroom nam een kijkje op de Pikler-babygroep van Kino kinderopvang in Amsterdam.
Mijn locatie
In Mijn Locatie praten kinderopvangprofessionals over hun locatie en waar ze trots op zijn. Tijdens de corona-crisis blijkt nog meer hoe betrokken medewerkers zijn bij de kinderen, vertelt Jeroen Kistemaker (47). Hij werkt 2 dagen als ICT’er bij Kindercentrum Watergraafsmeer en 3 dagen als coördinator bso/ pedagogisch medewerker/coach bij Stichting Kinderopvang Waterland in Monnickendam. Normaal vangt de organisatie zo’n 700 kinderen op, nu is het uitsluitend crisisopvang.
Marijke Kakes: Buitengewoon oppersprokkelaar
Oppersprokkelaar, wordt ze ook wel genoemd. Overal haalt Marijke Kakes materialen vandaan om te gebruiken in ‘haar’ natuur-bso Wiedewei Buitengewoon. Kinderen kunnen op ontdekkingstocht, komen tot rust en leren zichzelf kennen. ‘Ik hoop dat kinderen thuis zeggen dat ze geen betegelde tuin meer willen hebben, maar een stukje groen.’
Digitale prentenboeken
Zijn echte prentenboeken beter dan digitale prentenboeken? Dat is eigenlijk geen goede vraag, want het gaat om twee verschillende dingen. Ze hebben allebei hun eigen mogelijkheden én hun eigen beperkingen
Samenspelen of alleen
De meeste kinderen spelen graag samen. Maar er zijn ook altijd eenlingen, of kinderen die het anders willen. Hoe ga je hier als pm’er mee om? ‘Volwassenen zijn geneigd het gedrag van een eenling te problematiseren.’
In dialoog met de pedagoog
Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: ‘Geen media in mijn groep.’