Leren in onderwijs en kinderopvang

Echt samenwerken aan de ontwikkeling van kinderen is meer dan samen een overkoepelend thema bedenken. Wat is leren? Hoe ontwikkelen kinderen zich? Daar moeten kinderopvang en onderwijs het over eens zijn.

Emeritus hoogleraar Robert-Jan Simons ziet zichzelf als iemand die bruggen slaat tussen verschillende partijen als kinderopvang en onderwijs. ‘Voor samenwerking moet er een gedeelde visie zijn over leren’, zei hij op de thema-discussie van Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang over leren in kinderopvang en onderwijs. ‘Leren is iets anders dan onderwijs. Leren gebeurt in het hoofd. Een gedeelde visie is nodig om richting te geven aan de ontwikkeling van kinderen. De visie moet namelijk sturing geven aan het dagelijkse gedrag van pedagogisch medewerkers en leerkrachten.’ In navolging van Manon Ruijters’ theorie over leervoorkeuren benoemt Simons vijf leervoorkeuren. (Zie kader.) Aan leerkrachten en

0
62

Wil je onbeperkt toegang tot de Kinderopvang magazine artikelen?

De Management Kinderopvang magazine artikelen zijn exclusief voor onze Management Kinderopvang-abonnees. Deze abonnees ontvangen 7x per jaar een print exemplaar van Management Kinderopvang magazine en hebben volledig en onbeperkt toegang tot de gehele website, inclusief het digitale archief van de printexemplaren van Management Kinderopvang magazine.

Heb je een Kinderopvang abonnement en wil je ook alle Management Kinderopvang magazine artikelen lezen? Dat kan, sluit dan uw abonnement over naar een combinatie abonnement.

Heeft u al een Management Kinderopvang abonnement? Log dan hier in