Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Het belang van goed inwerken

Werving van zijinstromers voor de kinderopvang is een veelgebruikte methode om personeel aan te trekken. Maar wie zijn die zijinstromers en welke talenten brengen zij mee? Hoe ervaren zij hun opleidingsperiode en daarmee hun eerste stappen in de kinderopvang? Na de opleiding is ondersteuning op de werkvloer essentieel. Kans Kwadraat geeft zes tips voor een goede introductie op de werkvloer.
Kans Kwadraat is een van de partijen die zijinstromers opleidt voor een baan in de kinderopvang. De afgelopen tijd hebben zij tweehonderd zijinstromers opgeleid met hun opleiding Pedagogiek 0-13 jaar. Deze opleiding is specifiek in het leven geroepen om het personeelstekort in de kinderopvang terug te dringen. Het is een volledig geaccrediteerde opleiding met FCB-erkende leerdoelen. In drie maanden tijd volgen zijinstromers een e-learning, drie klassikale bijeenkomsten met een trainer en voeren ze praktijkopdrachten uit bij een kinderopvangorganisatie. Daar draaien zij boventallig mee op de groep, dé plek om het vak te leren. Een senior-collega fungeert als ‘maatje op de groep’. Het maatje is betrokken bij elke praktijkopdracht en is aanwezig om een oogje in het zeil te houden en feedback te geven. Er is geen verplichting voor een bepaald aantal ‘stage’-uren, maar Kans Kwadraat adviseert zestien uur per week voor een kinderdagverblijf en twaalf uur per week voor de bso. De zijinstromers maken zelf afspraken met hun stageadres. Het gebeurt ook wel dat kinderopvangorganisaties dit traject incompany aanbieden en zijinstromers meteen een contract aanbieden.

Ervaring andere branches

Steeds meer diploma’s zijn geschikt (en die lijst blijft groeien) om met een aanvullend bewijs te voldoen aan de kwalificatie-eisen voor de functie van pedagogisch medewerker. Het gaat dan niet alleen om verouderde diploma’s uit de kinderopvang. Ook zijinstromers met diploma’s uit andere branches (bijvoorbeeld de verpleging en gehandicaptenzorg) die graag in de kinderopvang willen werken, kunnen met de opleiding hun aanvullend bewijs halen.
Het blijkt dat veel van de talenten van de zijinstromers en hun werkervaring bruikbaar zijn in hun werk in de kinderopvang. Het vormt de basis vanwaar zij hun rugzak verder vullen met pedagogische kennis en vaardigheden. Trainer Anne Bijsterbosch licht dit toe. ‘We merken dat het heel waardevol is dat de deelnemers wisselende achtergronden en studies hebben. Hierdoor kijken zij vanuit hun eigen expertise naar de kinderopvang en dat levert verrassende inzichten op. Soms is een werkwijze uit een andere branche ook op de werkvloer in de kinderopvang toepasbaar.’

Een warm bad

Tijdens de opleiding zetten zijinstromers hun eerste stappen in de kinderopvang. Deelnemer Dunja ervaarde de werkvloer als een warm bad. ‘Ik werd direct open en vriendelijk ontvangen binnen de kinderopvangorganisatie. Niet alleen met woord, ook met daad. Er is vaak gevraagd hoe het met me ging, hoe ik het vond op de groep en wat ik nodig had. Zowel door directe collega’s als door mijn leidinggevende’, blikt ze terug. ‘Hierdoor voelde ik me op mijn gemak om vragen te stellen. Bijvoorbeeld over wat me opviel, wat niet duidelijk was en waarom iets op een bepaalde manier gebeurde. Maar ook bij lastige situaties kon ik dit makkelijker bespreekbaar maken en om hulp vragen.’

Werving van zijinstromers voor de kinderopvang is een veelgebruikte methode om personeel aan te trekken. Maar wie zijn die zijinstromers en welke talenten brengen zij mee? Hoe ervaren zij hun opleidingsperiode en daarmee hun eerste stappen in de kinderopvang? Na de opleiding is ondersteuning op de werkvloer essentieel. Kans Kwadraat geeft zes tips voor een goede introductie op de werkvloer.

Niet vlekkeloos

Maar niet overal verloopt het inwerktraject vlekkeloos. ‘Er was een reorganisatie gaande en iedereen had het druk. Ik moest overal zelf achteraan. Erg vervelend, want ik wist ook niet zo goed bij wie ik waarmee terecht kon. Het heeft langer geduurd voordat ik goed was ingewerkt’, vertelt zijinstromer Daniëlle. Ook Miryam liep tegen problemen aan. ‘Ik kom uit de gehandicaptenzorg en ben al gewend om met kinderen te werken. Alleen moest ik het juiste papiertje nog behalen voor de kinderopvang. Toch waren sommige collega’s wat sceptisch over mijn opleiding en dat ik na drie maanden hun werk al mocht doen’, legt ze uit. ‘Ik heb weinig kunnen samenwerken met mijn maatje door ziekte en roosterwisselingen. Hierdoor verliep het inwerken wat rommelig. Gelukkig heb ik inmiddels mijn draai gevonden en zijn ze heel blij met me.’

Zes tips

Tot slot: zes tips om er voor te zorgen dat zijinstromers een prettige introductie ervaren.

1.Stem het inwerkprogramma van jullie organisatie af op de opleiding. Zorg voor goede begeleiding, ook na voltooiing van de opleiding. Zowel met een maatje op de groep als een pedagogisch coach. Deze staan paraat bij vragen, lastige situaties en houden een oogje in het zeil.

2.Bespreek met het team wat de opleiding inhoudt en welke achtergrond de zijinstromer meebrengt. Zo maak je meteen bespreekbaar waarom de zijinstromer sneller op de groep mag werken.

3.Zorg voor een warm welkom. Denk daarbij aan een fijne en veilige sfeer, een open houding van het team waar je vragen mag stellen en mag leren van je fouten. Daarnaast is het uitspreken van waardering en het geven van een compliment een katalysator voor verdere groei van je nieuwe medewerker.

4.Erken de talenten, werkervaring en intrinsieke motivatie van de zijinstromer en maak hier gebruik van. Denk aan ervaring met observeren, samenwerken met ouders en dergelijke.

5.Maak een plan hoe je als team de zijinstromer kunt helpen bij wat die nog wel moet aanleren op de groep. Hiermee laat je weten dat je de talenten van het huidige team ook ziet.

6.De opleiding Pedagogiek 0-13 jaar zet in op borging van kennis en vaardigheden en een ‘leven lang leren’. Een deelnemer is na het voltooien van de opleiding nog niet klaar met leren. Maak hier een persoonlijk leerplan voor. Denk aan de verplichte opleidingen zoals Kinder-EHBO en taalniveau 3F. Of een VVE-training, een training Meldcode Kindermishandeling of een babyopleiding om ook in de babyopvang te mogen werken.

De opleiding Pedagogiek 0-13 jaar is te volgen met het STAP-budget. Meer weten? www.​kanskwadraat.​nl/​trainingen/​pedagogiek

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.