Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

50 procent meer overnames

Het aantal overnames binnen de kinderopvang is met 50 procent toegenomen in de afgelopen tien jaar, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Deze explosieve groei van het aantal overnames heeft onder meer te maken met de toenemende regeldruk. Arno Dielesen van adviesbureau Match Plan schetst de achtergronden.
ervaringsgericht-werken-eigenlijk-heel-eenvoudig
Foto: Adobestock

De toenemende regeldruk vanuit de overheid heeft grote impact op de sector. Arno Dielesen, overnamespecialist kinderopvang bij Match Plan Fusies en Overnames, vertelt: ‘Wij hebben de afgelopen jaren veel verschillende partijen binnen de kinderopvang begeleid bij een aankoop- of verkooptraject. Wij zien daarbij dat met name de relatief kleine organisaties (tot vijf locaties) moeite hebben met de aangescherpte kwaliteitsregelgeving. Het gevolg is dat zij onzekerheid en druk voelen, en steeds vaker afzien van het ondernemerschap. De grotere organisaties hebben door hun omvang minder moeite met deze aanpassingen. Dit zorgt ervoor dat wij bij Match Plan een trend zien waarbij de grote kinderopvangorganisaties de kleinere concullega’s overnemen.’

Consolidatieslag

Er is op dit moment een consolidatieslag gaande waarbij ondernemers in de kinderopvang te maken hebben met een snel veranderende markt en waarin vooral de relatief kleinere organisaties worden overgenomen. Deze explosieve groei van het aantal overnames heeft vooral te maken met toenemende regeldruk, de steeds hogere verwachting ten aanzien van het onderscheidend vermogen van de kinderopvangorganisatie, maar ook de positieve dynamiek in de fusie- en overnamemarkt in de kinderopvang.

Onderscheidend vermogen

Niet alleen de voortdurend veranderende wet- en regelgeving zorgt voor deze toename in het aantal overnames. Ook ouders verlangen grotere flexibiliteit en meer onderscheidend vermogen van de kinderopvangondernemers. Arno Dielesen: ‘Hoewel bereikbaarheid nog steeds de belangrijkste afweging is bij ouders, is er een trend zichtbaar waarbij ouders bereid zijn om een grotere reisafstand te overbruggen als er sprake is van een alternatief concept.’
‘Een goede match van culturen is heel belangrijk’
Voorbeelden hiervan zijn opvangorganisaties met focus op thema’s zoals groene kinderopvang, sporten, duurzaam speelgoed en afvalscheiding. Ook de agrarische kinderopvang is populair, waarbij kinderen kennismaken met dieren en het kweken van voedsel. Deze verandering van verwachtingspatronen bij ouders resulteert in extra druk bij de ondernemers. Zeker voor ondernemers voor wie het niet mogelijk is om te voldoen aan deze verhoogde kwaliteitseisen en marktontwikkelingen. ‘Zich aansluiten bij een grote organisatie is dan een logische stap’, concludeert Dielesen.

Match van culturen

Dielesen weet waarover hij praat, want hij is zelf kinderopvangondernemer geweest en heeft zijn bedrijf met ondersteuning van een adviseur verkocht aan een strategische koper. ‘Ik heb toen gemerkt dat een goede match van culturen heel belangrijk is’, vertelt hij. ‘Koper en verkoper moeten elkaar begrijpen en een vergelijkbare manier van werken hebben. Een bedrijf dat zeer strak georganiseerd is, combineert lastig met een bedrijf dat een losse stijl hanteert.’ Verder benadrukt Dielesen het belang van een goede voorbereiding. ‘Zorg dat je administratie en operationele sturingsinformatie op orde zijn. Dat lijkt een voor de hand liggend advies, maar we maken het regelmatig mee dat de informatie niet up-to-date is of slordig samengesteld. Dat maakt gesprekken met een koper lastig en het doen van een passende bieding door een koper zeer lastig. Ook de controle van de boeken is hierdoor ingewikkeld en kan leiden tot extra voorwaarden.’

Te verwachten omzet

Ook is het van belang een goed inzicht te kunnen bieden in de te verwachten omzet en cashflow van de komende jaren per locatie en/of type opvang. ‘Dat is immers van belang voor de koper. De resultaten uit het verleden zijn eigenlijk alleen maar relevant voor zover ze iets zeggen over de waarde-ontwikkeling in de toekomst. En als je als verkoper dan zegt: och, dat komt wel goed, dan overtuig je een koper natuurlijk niet.’ Maar misschien wel het belangrijkste van een goede adviseur is dat deze je over het dode punt in de onder-handelingen heen kan helpen en zaken in perspectief laat zien. En dat is iets wat zich eigenlijk in elk verkooptraject voordoet. ‘Je moet je voorstellen: zo’n verkoopproces duurt een half jaar tot een jaar. Dan komt er onvermijdelijk een moment dat je zegt: pfff, nou ben ik het zat, ik wil het niet meer.’

Bijltje erbij neergooien

Bij de verkoop van zijn eigen bedrijf was dat het moment waarop de tegenpartij hem voor de derde keer op een dag dezelfde vraag stelde en conclusies getrokken werden waar hij het pertinent niet mee eens was. ‘Ik gaf toen aan dat ik het bijltje erbij neer wilde gooien. Mijn adviseur zei toen: “Kom, Arno, ga jij maar een blokje om en neem even afstand. Ik regel het wel en zal de communicatie even alleen voeren.” Weet je wat het is: je bent op zo’n moment emotioneel te veel betrokken. Een goeie adviseur is wel betrokken, maar niet emotioneel. Hij of zij kijkt er zakelijk naar, en dat kan op een bepaald moment in de onderhandelingen goud waard zijn, ook gezien zijn ervaring met soortgelijke situaties en transacties.’

Politieke veranderingen

Er zitten mogelijke veranderingen in overheidssteun aan te komen die de kinderopvang voor veel investeerders aantrekkelijk maakt. Zo gaan er de laatste tijd steeds meer stemmen op binnen de politiek om de kinderopvang (deels) tot basisvoorziening te maken. Veel kleinere kinderdag-verblijven worden daardoor opgekocht door grotere ketens. Een ontwikkeling die ervoor zorgt dat er minder nieuwe partijen op de markt komen die kinderopvang aanbieden en het voor de kleinere organisaties – ook financieel gezien – aantrekkelijk maakt om een verkoop te overwegen.
Bron: Match Plan Fusies en Overnames. Vragen? Neem contact op met Arno Dielesen, overnamespecialist kinderopvang via arnodielesen@matchplan.nl of 06 2128 5905.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.