Een voorleesplan is namelijk een cruciale factor voor het voorleesklimaat, zo blijkt uit de Monitor. Het team raadt ook aan om te zorgen voor een uitnodigende voorleeshoek in alle groepen. In groepen met een uitnodigende voorleeshoek wordt namelijk vaker dagelijks voorgelezen en is voorlezen vaker een vast programmaonderdeel.
Digitale prentenboeken
Een grote meerderheid van pm’ers blijkt nooit met digitale prentenboeken te werken, blijkt verder uit de Monitor. Omdat het bekijken van digitale prentenboeken bevorderlijk is voor de taalontwikkeling, raadt het BoekStartkernteam aan om dit soort prentenboeken in het aanbod op te nemen. Minder ervaren locaties wordt geadviseerd om hierbij inspiratie op te doen bij een ervaren locatie.
Ouders stimuleren
Bijna de helft van de pedagogisch medewerkers geeft in de Monitor aan hoe ze laaggeletterde ouders kunnen herkennen. Om dit deel te vergroten, adviseert het team om meer medewerkers te trainen in het herkennen en verwijzen van laaggeletterde ouders.
Ten slotte concludeert het team dat pm’ers in de dagopvang minder geneigd zijn dan pm’ers in de peuteropvang om ouders te stimuleren om thuis voor te lezen (19% vs. 51%). Advies is dan ook om alle ouders bewust te maken van het grote belang van een levende leescultuur in het gezin.
Lees ook: BoekStart heeft groot effect bij laagopgeleide ouders