Bijna 8 duizend baby’s van 9 maanden oud werden in verschillende groepen ingedeeld. Een groep bekeek plaatjes in het voorleesboek met hun baby, een groep ging hun kinderen daarnaast voorlezen en tegen de laatste groep baby’s werd veel gepraat. De laatste groep bleek na een tijdje vier keer meer gegroeid te zijn in hun communicatievaardigheden en drie keer in hun probleemoplossende vaardigheden.
Langetermijneffecten
Suzanne Ega, lector in de psychologie aan de Universiteit van Limerick: ‘We hadden gedacht dat lezen een goed effect zou hebben, meer dan praten.’ Ze is daarom verrast over het resultaat. In het onderzoek merkten ze dat het voor ouders veel gemakkelijker was om tussen de bedrijven door (bijvoorbeeld tijdens huishoudelijk werk) tegen hun baby te babbelen in plaats van iedere avond voor te lezen. Ega en haar collega’s willen het onderzoek uitbreiden door te kijken naar de langetermijneffecten (tot 3 jaar oud) van voorlezen en praten.
Voorlezen
Het onderzoek betekent niet dat voorlezen helemaal geen effect heeft op de taalontwikkeling van baby’s. Eerdere studies wezen namelijk uit dat voorlezen vanaf de geboorte helpt bij het opbouwen van een woordenschat. Een andere studie door de Hollins University in Virginia waarschuwde dat achtergrondgeluiden van de televisie de taalontwikkeling van peuters nadelig kan beïnvloeden. Ouders spreken namelijk minder met hun kinderen als de televisie aan staat.

Volwassenen zijn vaak geneigd om simpele taal te gebruiken tegen kinderen. Tegen baby’s worden vaak alleen maar klanken uitgesproken. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat kinderen meer baat hebben bij volwassen taalgebruik. Daar steken ze, hoe jong ook, veel van op. Lees meer