Dat slechts 57 procent van de ondervraagden wel eens een marktonderzoek heeft gedaan, vindt Reinoud Bliek van Linkin Business ‘best laag’. ‘Zeker in deze tijd is het toch van belang om je te onderscheiden van je concurrenten. Wanneer je niet weet wat je buurman doet, dan is het toch lastig om je te profileren.’
Klanttevredenheidsonderzoek
Positiever is Bliek over het hoge percentage dat klanttevredenheidsonderzoeken uitvoert. Vergeleken met andere branches zoals het onderwijs, de retailsector en de toeristische sector, is dit een hoog percentage. Bijna de helft van de respondenten peilt de mening van ouders één keer in de twee jaar. Twintig procent doet dit ieder jaar en hetzelfde percentage doet dit minder vaak dan eens in de twee jaar. 63 procent van de ondervraagden heeft ook wel eens de tevredenheid van medewerkers onderzocht.
Zelf onderzoeken: de valkuilen
Zelf onderzoek doen, is populair: 74 procent van de ondervraagden maakt, verspreidt en analyseert het onderzoek helemaal zelf. Tien procent laat het over aan een extern bureau. Bliek waarschuwt voor valkuilen. Kijk uit voor jargon in vragenlijsten, maak de lijst niet te lang en onderschat het verwerken van de gegevens niet. ‘Hoe lees je de antwoorden, welke conclusies trek je? Zelf goed onderzoek doen is niet altijd heel eenvoudig. Bovendien is het toch altijd een beetje alsof je als slager je eigen vlees keurt.’
Lees het complete artikel in het aprilnummer van Management Kinderopvang.