Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Klantonderzoek populair, marktonderzoek minder

Klanttevredenheidsonderzoeken worden regelmatig uitgevoerd in de kinderopvang. 85 procent van de kinderopvangorganisaties voert zo'n onderzoek uit. Minder populair zijn de marktonderzoeken, die door 57 procent van de organisaties worden uitgevoerd. Adviesbureau Linkin Business ondervroeg 108 managers en medewerkers in de kinderopvang. In het aprilnummer van Management Kinderopvang staan de belangrijkste conclusies.
Klantonderzoek populair
Foto: ANP Photo

Dat slechts 57 procent van de ondervraagden wel eens een marktonderzoek heeft gedaan, vindt Reinoud Bliek van Linkin Business ‘best laag’. ‘Zeker in deze tijd is het toch van belang om je te onderscheiden van je concurrenten. Wanneer je niet weet wat je buurman doet, dan is het toch lastig om je te profileren.’

Klanttevredenheidsonderzoek
Positiever is Bliek over het hoge percentage dat klanttevredenheidsonderzoeken uitvoert. Vergeleken met andere branches zoals het onderwijs, de retailsector en de toeristische sector, is dit een hoog percentage. Bijna de helft van de respondenten peilt de mening van ouders één keer in de twee jaar. Twintig procent doet dit ieder jaar en hetzelfde percentage doet dit minder vaak dan eens in de twee jaar.  63 procent van de ondervraagden heeft ook wel eens de tevredenheid van medewerkers onderzocht.

Zelf onderzoeken: de valkuilen
Zelf onderzoek doen, is populair: 74 procent van de ondervraagden maakt, verspreidt en analyseert het onderzoek helemaal zelf. Tien procent laat het over aan een extern bureau. Bliek waarschuwt voor valkuilen. Kijk uit voor jargon in vragenlijsten, maak de lijst niet te lang en onderschat het verwerken van de gegevens niet. ‘Hoe lees je de antwoorden, welke conclusies trek je? Zelf goed onderzoek doen is niet altijd heel eenvoudig. Bovendien is het toch altijd een beetje alsof je als slager je eigen vlees keurt.’
Lees het complete artikel in het aprilnummer van Management Kinderopvang.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.