Klantgerichtheid sterk verbeterd

Kinderopvangorganisaties zijn het afgelopen jaar een stuk klantgerichter geworden. Het aantal getoetste organisaties dat 100 procent scoort in het onderzoek van Buitenhek Management en Consult naar klantgerichtheid, is verdubbeld ten opzichte van 2012.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Klantgerichtheid sterk verbeterd
Foto: ANP Photo

Iedere jaar onderzoekt adviesbureau Buitenhek de kwaliteit van de klantbenadering in de kinderopvangbranche. Mystery guests bellen in de rol van een potentiële klant met honderd kinderopvangaanbieders. Zij kunnen punten scoren tot 100 procent. Waren er in 2012 nog zeven organisaties die de hoogste score haalden, dit jaar scoren achttien deelnemer uitmuntend.

Toporganisaties


Buitenhek heeft de organisaties die de 100 procent-score haalden op een rij gezet: Forte BV, Castricum – Het Speeldorp, Soest – Junis, Alphen a/d Rijn – Kinderdam, Rotterdam – Kinderopvang Baarn – Kinderopvang Catalpa, Hengelo – Kinderopvang ’t Steigertje, Rotterdam – Kinderrijk, Amstelveen – KindeX, Voorschoten – Korein Kinderopvang, Eindhoven – Partou Kinderopvang, Amsterdam – Sam & Ko Kinderopvang, Deventer – St. Kinderopvang Bussum Naarden Muiden Muiderberg – SKL Leiderdorp – SKS Alles Kids, Spijkenisse – St. Kinderopvang De Bilt – St. Kinderopvang Enschede en St. Kinderopvang Culemborg.

Wensprofiel


Positieve uitschieter is de oplossingsgerichtheid. In 99 procent van de gevallen wordt een alternatief geboden als er (gedeeltelijk) geen plaats is. Het bepalen van het wensprofiel van ouders is enorm toegenomen. Namen in 2012 nog slechts 41 procent van de organisaties hier de tijd en moeite voor, dit jaar is dat 78 procent. Meer organisaties regelen bij het eerste contact met de potentiële klant een bezichtigingsafspraak. Ook positief is dat bijna geen organisatie (9 procent) nog inschrijfkosten hanteert.

Loslaatmomenten


Het gebeurt nog steeds veel dat organisaties klanten doorverwijzen naar de website, dit doet meer dan de helft van alle organisaties. De mogelijkheid om online in te schrijven is vrijwel gelijk gebleven (78 procent).

De focus op klantbinding is weliswaar het afgelopen jaar opnieuw gestegen, maar nog steeds zijn er veel loslaatmomenten tijdens het eerste klantcontact.

Kleine kinderopvangorganisaties


Nog steeds ontbreekt het vaak aan het noemen van een unique selling point in vergelijking met concurrerende locaties of informele opvang. Opvallend is dat kleine kinderopvangorganisaties hun organisatie beter kunnen verkopen dan kinderopvangorganisaties met meerdere locaties.



Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.