Dat blijkt uit een publicatie in vakblad Vroeg. Uit onderzoek onder pedagogisch professionals blijkt dat 44 procent de afgelopen drie jaar kinderen met TOS op de groep heeft gehad. TOS is bij de meesten een bekende term, maar 45 procent vindt zelf er te weinig kennis van te hebben. Zo weet 30 procent van de pedagogisch professionals niet dat kinderen met TOS laat gaan praten en denkt 20 procent van de professionals ten onrechte dat meertaligheid kan leiden tot TOS.
Betere scholing
Veel professionals geven aan het nodig te vinden dat er meer aandacht voor TOS komt en wensen zelf betere scholing op dit vlak. Er is zowel behoefte aan meer theoretische als praktische kennis over hoe je de stoornis kunt signaleren of hoe je deze kinderen kunt ondersteunen. Qua vorm is er zowel behoefte aan informatiebijeenkomsten of praktijkgerichte workshops als aan ‘coaching on the job’.
Veel respondenten geven aan dat kinderen met TOS een minder goed welbevinden hebben, minder goed kunnen communiceren met andere kinderen en minder goed kunnen meedoen met de dagelijkse gang van zaken. Meer specialistische ondersteuning is volgens de meeste respondenten (86%) dan ook nodig.
Het complete onderzoek vind je hier.