Kinderopvang is niet duur

Kinderopvang duur? Eigenlijk niet. Toch krijgen we dit vooroordeel maar niet uit de maatschappij. En dat is jammer, want daarmee lopen we misschien veel klanten mis. Brancheorganisatie Kinderopvang begint haar imagocampagne voor de branche dan ook met goed nieuws: ‘Kinderopvang is niet duur en voor sommige ouders in 2015 zelfs goedkoper’.
Kinderopvang is niet duur

Onlangs werd de toeslagentabel voor 2015 bekend. De uurprijs wordt in 2015 geïndexeerd, maar kinderopvangorganisaties indexeren hun uurtarieven ook. Ouders worden deze maand (november) geïnformeerd over wat zij volgend jaar voor de kinderopvang moeten betalen. Die tarieven liggen iets hoger dan in 2014, maar de kinderopvangtoeslag ook. Dit is een vast tarief voor alle ouders. Dat betekent dat er ook ouders zijn die meer terugkrijgen dan dit jaar en dus goedkoper uit zijn.

Kinderopvangtoeslag

Brancheorganisatie Kinderopvang informeert ouders via hoe de tarieven voor de kinderopvang zijn opgebouwd en wat ze terug kunnen krijgen. Kinderopvangtoeslag is inkomensafhankelijk en kan oplopen tot 90,7 procent teruggave bij het eerste kind en 93,3 procent bij het tweede kind en verder. De campagne vertelt ook dat ouders die er niet uitkomen met de berekening, altijd hulp kunnen inschakelen bij een kinderopvangorganisatie bij hen in de buurt.

Uurtarieven

Op de website van Brancheorganisatie Kinderopvang staat vermeld hoe de kostprijs kinderopvang nou eigenlijk is opgebouwd. Het is handig dit met ouders te delen om transparant te zijn over wat er met hun geld gebeurt. Gemiddeld genomen gaat 70 procent van het geld wat binnen komt op aan personeelskosten, 15 procent aan huisvestingskosten en 12 procent aan overige kosten zoals uitstapjes, voeding, verzekeringen en elektriciteit. Er blijft 2,5 procent over voor investeringen en het aanleggen van reserves. De marges zijn dus gemiddeld genomen klein.

Stimulering ontwikkeling

Wat geen geld kost, is de grote investering in de ontwikkeling van kinderen die duizenden pedagogisch medewerkers en gastouders dagelijks doen. Brancheorganisatie Kinderopvang wil met de campagne aan ouders duidelijk maken dat kinderopvang niet zo duur is als zij denken. Dat doen ze door onderstaande campagne te delen, maar ook door op een speciale Facebookpagina een kijkje in de kinderopvangkeuken te bieden. In december krijgt de campagne een vervolg. Dan wordt er ingezoomd op de bijdrage van de kinderopvang in de ontwikkeling van kinderen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.