Kinderen programmeren zelf chatbot voor kinderopvang

Kinderen van de Brabantse kinderopvangorganisatie Nummereen hebben meegeholpen bij het programmeren van chatbot Robin. De chatbot geeft 24 uur per dag ondersteuning aan ouders bij vragen. Het zou de eerste kinderopvangorganisatie zijn met een chatbot.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Fotolia

Wanneer je als klant van Nummereen een vraag hebt, kun je tegenwoordig ook terecht bij chatbot Robin. Een chatbot is een geautomatiseerd chatprogramma, waarin vragen automatisch worden beantwoord.

Spelenderwijs programmeren

De kinderen van de kinderopvang mochten spelenderwijs meehelpen met programmeren van ‘Robin’. Onder begeleiding van medewerkers van het chatbotbedrijf en medewerkers van de kinderopvang programmeerden kinderen van de buitenschoolse opvang vragen en antwoorden in de digitale robot, meldt ICT magazine.

Nadat de kinderen het programmeren hadden afgerond, speelden ze het spel ‘Wie ben ik’. De input die de kinderen hadden geprogrammeerd in de chatbot vormde de basis voor het spel.

Digitale ondersteuning

‘Kinderen begrijpen meer dan wij volwassenen voor mogelijk houden’, vertelt Anneke Eveleens van Nummereen. ‘Ouders van nu werken vaak allebei en zijn overdag druk. Deze ouders willen wij helpen door meer digitale ondersteuning te bieden op tijden dat het hen uitkomt.’

Bezoekers van de website van Nummereen krijgen nu een pop-up te zien van de chatbot. ‘Hoi, ik ben chatbot Robin. Kan ik je helpen?’

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.