Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

KC Borgele: (speciaal) onderwijs, opvang en zorg onder één dak

Het drie jaar jonge Kindcentrum Borgele in Deventer heeft alles, maar dan ook echt alles onder één dak. Een gewone basisschool, speciaal onderwijs, kinderopvang, bso en een orthopedagogisch dagcentrum. De directie jongleert er met wetten, cao’s en financieringsstromen. Geen simpele klus, maar het allerbelangrijkste doel wordt bereikt. ‘Elk kind krijgt hier wat het nodig heeft.’

De 8-jarige Job heeft een autistische spectrumstoornis en gaat naar De Linde, het speciaal onderwijs in KC Borgele. Job zit daar prima, maar blijkt een rekenknobbel te hebben en wordt onvoldoende uitgedaagd op dit punt. Zijn juf kaart dit aan bij de Intern Begeleider en tijdens het eerstvolgende Transitieoverleg met alle kindcentrumpartners komt Job ‘op tafel’.

De oplossing is snel gevonden. In overleg met zijn ouders gaat Job voortaan regelmatig naar de ‘gewone’ basisschool Borglo voor een rekenles. Een voorbeeld van wat er mogelijk is als je allemaal in één gebouw werkt. ‘Vroeger zou je dit kind maar een extra boekje geven, nu kunnen we maatwerk educatie bieden’, aldus algemeen directeur Huub de Haan. Hij is als directeur aangesteld vanuit de gezamenlijke organisaties. Daarmee verbindt hij de organisaties en stuurt aan op de gezamenlijke visie.

Geen rekening

Huub de Haan is aangesteld vanuit de gezamenlijke organisaties en verbindt de organisaties en stuurt aan op de gezamenlijke visie.

De visie van KC Borgele in een notendop: het is geen bedrijfsverzamelgebouw, maar een plek waar elk kind krijgt waar behoefte aan is. ‘We willen dat kinderen zich maximaal ontwikkelen en dat doen we met alles wat we beschikbaar hebben: mensen, middelen, ruimte en kennis. We sturen elkaar onderling geen rekening, maar wisselen uit’, aldus Laura Auping, locatiemanager Kinderopvang van Partou.

Heb je je al ingeschreven voor de gratis nieuwsbrief van Zosja? Zosja is het nieuwe online platform dat je helpt om toe te werken naar een IKC of jouw IKC klaar te maken voor de toekomst. Zosja levert je nieuws, duiding, achtergronden, tools en inspiratie over de wereld van de IKC’s. Voor een gratis abonnement, klik hier.

‘Het is bijvoorbeeld heel lastig om voor kinderen uit het speciaal onderwijs een bso te vinden. Zeker voor de doelgroep die net geen indicatie heeft, denk aan kinderen met gedragsproblematiek of sociaal-emotionele problemen. Hier kunnen we schakelen met leerkrachten en ouders over de beste aanpak. Misschien is het kind aan het eind van een schooldag vaak overprikkeld en zorgt de pedagogisch medewerkers voor rust als het in de bso komt.’

De Haan: ‘De reguliere opvang en school zijn de leidraad, maar als een kind iets nodig heeft, voegen we dat toe. Dat betekent veel overleg en soms kunst- en vliegwerk, maar het lukt vrijwel altijd.’

Medewerkers

Het bijzondere concept is continu in beweging. De Haan: ‘We denken na over bewoording. We zijn een “kindcentrum”, maar beter zou zijn: ontwikkelingscentrum. We praten niet over leerlingen of cliënten, maar over “kinderen”. Dat geldt ook voor medewerkers. We wisselen regelmatig mensen onderling uit en maken geen onderscheid tussen leerkrachten, pedagogisch medewerkers of zorgwerkers. Iedereen is hier professioneel medewerker.’

KC Borgele trekt een bepaald type mens. ‘We hebben steeds meer multi-taskers in dienst. Mensen die gewerkt hebben in de zorg, maar ook als klassen-assistent en pedagogisch medewerker. Duizendpoten, die niet in eerste instantie voor het geld werken, maar een horizontaal en breed carrièreperspectief zoeken.’ Het kindcentrum heeft weinig last van de nijpende arbeidstekorten in basisonderwijs en kinderopvang. Auping: ‘Mensen kiezen er bewust voor om hier te werken. We zijn wel selectief. Je moet bereid zijn om een stap extra te zetten voor een kind. Als het goed is voor kinderen om buiten in de modder te spelen, dan trek jij hen na afloop met plezier droge kleren aan. Het gaat erom dat de kinderen gelukkig zijn.’

Noodzaak

Kindcentrum Borgele werd uit ‘pure noodzaak’ geboren. ‘Heel praktisch, omdat de daken van een aantal panden zo’n beetje naar beneden kwamen. De gemeente Deventer is niet rijk; alles onder één dak was de voordeligste oplossing’, vertelt algemeen directeur Huub de Haan. ‘Er ging een ingewikkeld proces van tien jaar vooraf met geldnood, faillissementen en rechtszaken. Maar er werd iets heel moois uit geboren. Er ontstond een duidelijke visie: dit is een plek waar elk kind zich maximaal kan ontwikkelen.’

Argusogen

Drie jaar geleden werd er door ouders nog met argusogen gekeken naar het nieuwe kindcentrum maar inmiddels zit KC Borgele met 500 kinderen per week goed vol. De Haan: ‘Ouders van de Borgloschool vroegen bezorgd: wordt het geen wittejassencentrum en leert mijn kind wel genoeg in zo’n omgeving met zorgkinderen? De meest kritische ouders zijn inmiddels helemaal overtuigd. In een recente enquête prezen ouders de sociaal-emotionele meerwaarde. Kinderen leren hier over diversiteit, krijgen een ander wereldbeeld. Terwijl diversiteit hier een van de speerpunten is, is het vaak het sluitstuk in passend onderwijs. Wij hebben aantoonbare maatschappelijke meerwaarde en willen een voorbeeldfunctie zijn in Nederland.’

Auping: ‘Partou biedt hier in principe reguliere kinderopvang, maar we staan open voor zorgkinderen. Ouders kunnen binnenkomen met elk kind. Of het nu Downsydroom heeft, sondevoeding krijgt of gedragsproblemen heeft. Binnen het kindcentrum kijken we wat het kind nodig heeft. Zo hebben we een bso-groep waar indicatiekinderen terecht kunnen die naar het speciaal onderwijs gaan.’

Transitieoverleg

De vier partners komen elke zes weken bij elkaar om te overleggen over kinderen die eventueel gaan doorstromen naar een andere groep, het zogeheten Transitieoverleg. Auping: ‘We zitten dan met het samenwerkingsverband, Intern Begeleiders en een orthopedagoog om tafel. Stel een kind krijgt bij ons Voor- en Vroegschoolse Educatie, maar we denken dat er meer aan de hand is. We bespreken dan met elkaar: kan dit kind naar het reguliere onderwijs of is een indicatie voor het speciaal onderwijs beter? Maar het kind kan dus ook speciaal onderwijs krijgen en af en toe reguliere lessen.’ De Haan: ‘Waar passend onderwijs op stuk loopt is dat ouders met hun kind vaak van het kastje naar de muur worden gestuurd. Wij bieden één loket.’

Obstakels

Wat zijn de obstakels voor KC Borgele? De managers wijzen op alle wetgeving waarmee ze te maken hebben: wet Kinderopvang, Primair Onderwijs, WMO en Langdurige Zorg, en een mix van financieringsstromen en projectgelden. De Haan: ‘De kunst is om het allemaal bij elkaar te brengen. Het zou mooi zijn als zorg, onderwijs en opvang qua financiering meer fluïde worden. Zelfs als beleidsmakers in een gemeente het wel met je eens zijn, kom je toch weer ambtenaren tegen die zich strak aan de regels houden; er mag geen euro door de klapdeuren. Heel eerlijk, wij kijken naar de beste doorgaande ontwikkelingslijn voor een kind en dan pas naar de financiering. Soms past dat niet binnen de regels, maar dat leg ik na afloop wel uit als er vragen komen van bestuurders.’

Droom

Wat is de droom? De Haan: ‘We willen met dit prachtige centrum open zijn van 7.00 tot 19.00 uur. We kijken hoe we de dag kunnen verlengen voor alle kinderen. Dat betekent bso, waarvoor de overheid moet betalen.’ Auping: ‘Een obstakel is ook hoe we dat moeten vormgeven. Klaslokalen zijn na de schooldag niet altijd leeg, want leerkrachten moeten lessen voorbereiden.’

De Haan: ‘Een ander doel is om nog veel meer onderdeel van de wijk worden. We doen al activiteiten met ouderen, maar willen die buurtactiviteiten verder uitbreiden.’
Wat is het mooiste dat in KC Borgele wordt bereikt? De Haan: ‘Een jongen in groep 8 van Borglo ontplofte in de groep, zoals tieners soms doen. De jongen mocht met een kind in een rolstoel van De Linde een paar rondjes om het gebouw lopen om af te koelen. Het kind in de rolstoel vond het heerlijk om even buiten te zijn, de jongen vergat zijn boosheid, kwam tot rust en kreeg een enorm gevoel van eigenwaarde omdat hij iets moois deed. Iedereen wint.’

Capaciteit: KC Borgele telt 150 medewerkers en biedt ruimte aan 400 tot 500 kinderen per week. De verdeling: 200 kinderen gaan naar de basisschool, 80 krijgen speciaal onderwijs, 60 gaan naar de kinderopvang en 70 bezoeken het orthopedagogisch dagcentrum.
Gebouw: het eigendom (2017) is in handen van een Vereniging van Eigenaren. In de VVE zitten de De Onderwijsspecialisten (stichting voor speciaal onderwijs), Parabool (begeleiding mensen met een verstandelijke beperking), stichting OPOD en de gemeente Deventer.
Samenwerkingsovereenkomst: binnen het kindcentrum werken basisschool Borglo, speciaal onderwijs De Linde, kinderopvang Partou en orthopedagogisch dagcentrum ’t Lantaarntje samen.

 

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.