Inhoud Pedagogisch kader gastouderopvang grotendeels af

Pedagogisch

Een groot deel van de inhoud van het Pedagogisch kader gastouderopvang is af in conceptversie. De auteurs van het Kohnstamm Instituut en het Nederlands Jeugdinstituut hebben negen van de veertien hoofdstukken geschreven. Gastouders en medewerkers van gastouderbureaus kunnen nog op de concepthoofdstukken reageren.

De planning is om de definitieve tekst af te ronden op 1 november. Daarna gaat Stichting BKK ermee verder zodat er in het voorjaar van 2013 een boek ligt.

Eerste bijeenkomst
In januari 2012 werd de inhoud van het boek voor het eerst besproken. De auteurs, Marianne Boogaard, Mirjam Gevers en Maartje van Daalen van het Kohnstamm Instituut en Josette Hoex van het Nederlands Jeugdinstituut gingen met de ideeën uit de eerste bijeenkomst aan de slag en presenteerden de hoofdstukindeling.

Hoofdstukindeling
Vier theoriehoofdstukken en vijf praktijkhoofdstukken staan op papier. Wat nog ontbreekt zijn de hoofdstukken 5 tot en met 9. Hierin onder andere ook antwoord op de vraag ‘Wat willen we bereiken in de gastouderopvang?’. Wel uitgewerkt zijn de hoofdstukken over Veiligheid en welbevinden, Ontwikkeling en leren, Sociale relaties en hoofdstukken die antwoord geven op de vraag ‘Wat doen we in de gastouderopvang?’, onder andere over het contact met ouders en hoe je gastouderopvang realiseert in een woning.

Download de hoofdstukken hier >>
Reacties kunnen naar Marianne Boogaard: mboogaard@kohnstamm.uva.nl

Bron: pedagogischkader.nl
Foto: Stock.xchng

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.