Baby’s en dreumesen zijn in de opvang sterk afhankelijk van hun verzorgers. De eerste jaren waarin zij zich ontwikkeling, zijn grotendeels van invloed op de rest van hun leven. Het is daarom cruciaal dat de kwaliteit van de babyopvang goed geborgd is.
Educatieve kwaliteit kan beter
Onderzoek van de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (2020) laat zien dat er ruimte is voor verbetering in de babyopvang. Het gaat goed met de emotionele kwaliteit, maar de educatieve kwaliteit van 0-2 jaar laat ruimte voor verbetering zien. Daarom hebben Sardes en de Universiteit Utrecht een praktische handreiking geschreven, boordevol tips voor pedagogisch medewerkers en gastouders waarmee zij de educatieve opvangkwaliteit van baby’s en dreumesen kunnen verbeteren.
Tips
De tips zijn ingedeeld in vier categorieën:
- Bewegingsruimte en inrichting
Denk hierbij aan een afgeschermde ruimte om veilig te ontdekken, loslaten om stappen te zetten, kijk eens naar de ligplek; wat ziet een baby?
- Vroege taalondersteuning
Gebruik veel taal: losse woorden, korte en simpele zinnen en overdrijf gerust de intonatie.
- Ondersteunen van exploratie en spel
Zorg voor een divers aanbod in materiaal, denk ook aan lege bakken en dozen: vullen maar! Observeer goed als dreumesen op ontdekking gaan, grijp alleen in als dit echt nodig is.
- Contact maken tussen kinderen
Zorg voor kleine groepen, kinderen maken zo gemakkelijker contact met elkaar. Leg baby’s dicht bij elkaar, om interactie tussen kinderen te stimuleren. Help kinderen daarnaast op weg in het ‘woud van sociale regels’.
Download de babyhandreiking en bekijk alle tips >>
Hoe groter de variatie van leeftijd in een babygroep, hoe lager de emotionele en educatieve kwaliteit van de opvang. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van SZW. Dat heeft onder meer te maken met de sociaal-economische achtergrond van kinderen in verticale groepen. Lees meer