Bij de keuring van de stint, voor de eerste toelating, is een verkeerde berekening gebruikt, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. De berekening werd gemaakt op basis van concepteisen, die later niet bleken te kloppen. De stint kwam in september 2011 met de verkeerde eisen door de keuring, en zou niet hebben voldaan aan cruciale toelatingseisen over de remweg.
Eisen
De permanente eisen werden een maand daarna aangepast, met de juiste eisen voor remvertraging, maar de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) liet de stint niet opnieuw keuren. Minister Van Nieuwenhuizen was op de hoogte van het feit dat de stint niet aan de aangepaste eisen voldeed maar hield deze informatie achter voor de Tweede Kamer, die juist nadrukkelijk vroeg om openheid van zaken.
Brief
Pas afgelopen februari informeerde de minister de fabrikant dat de keuring van de stint in 2011 niet voldeed. Ook die brief werd niet openbaar gemaakt, maar is wel in bezit van RTL Nieuws.
Kamerleden geschokt
Kamerleden reageren geschokt. PVV-Kamerlid Roy van Aalst: ‘Als dit vreselijke nieuws echt waar blijkt te zijn, dan had de stint nooit goedgekeurd mogen worden. Onvoorstelbaar! Deze minister heeft nu echt wat uit te leggen.’ ‘De hele procedure om de stint toe te laten is onzorgvuldig verlopen’, zegt Kamerlid Rutger Schonis (D66). ‘Het ministerie heeft het toezicht niet op orde, dat blijkt keer op keer. En het blijkt nu ook weer.’
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kon nog niet reageren op de onthulling van RTL Nieuws. Lees het volledige artikel >>
Eerder deze maand werd bekend dat de RDW de nieuwe Stint 2019 afkeurt. Van Nieuwenhuizen volgt dit advies op en laat de stint niet toe tot de weg, tot de verbeterpunten zijn doorgevoerd. In totaal zijn er tien openstaande punten die ingevuld moeten worden, voordat het voortuig voldoet. De RDW laat weten dat de fabrikant zelf heeft aangegeven verbeteringen te willen aanbrengen die los staan van de eisen. Lees meer