Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Groot onderzoek naar communicatie kinderopvang

Het ministerie van Sociale Zaken is bezig met een groot onderzoek onder ouders over de communicatie met de kinderopvang. Aanleiding hiervoor is de gebrekkige kennis die ouders hadden over de aangepaste terugwerkende kracht-regel die begin 2012 werd ingevoerd. Deze maatregel werd dan ook uitgesteld.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Groot onderzoek naar communicatie kinderopvang
Foto: ANP Photo

Vanaf 2012 konden ouders de kinderopvangtoeslag alleen nog aanvragen voor dezelfde maand en de maand ervoor. Voor veel ouders kwam deze maatregel vrij plotseling. Een meldpunt van de SP kreeg uit het hele land reacties van gedupeerde ouders die duizenden euro’s aan kinderopvangtoeslag dreigden mis te lopen. Minister Lodewijk Asscher ging overstag en besloot de maatregel uit te stellen tot 1 januari 2014. Dit kostte het ministerie uiteindelijk 30 miljoen euro.

Vragenlijst

Naar aanleiding van deze ervaring wil de minister uitzoeken hoe het gesteld is met de communicatie en informatievoorziening vanuit de kinderopvang. Aan 800 ouders wordt tussen 11 en 18 juni een vragenlijst voorgelegd. Zij moeten vragen beantwoorden over de verschillende kinderopvang, hun kennis over de kinderopvangtoeslag en uitleggen hoe zij online informatie zoeken en vinden over de kinderopvang.

Enthousiast

BOinK, de belangenvereniging voor ouders, reageert enthousiast op het onderzoek. Het is niet bekend wanneer de uitkomsten precies bekend worden gemaakt.

2 REACTIES

  1. ik ben het geheel eens met ”Etelkastrik”.. niet zo verwonderlijk ook… tegenwoordig moet je ook zo ontzettend veel content verwerken.. veel mensen lijden aan ‘infobesitas’. Alles wat voor jou als individu niet direct actueel is: vervaagd en wordt slecht opgenomen. simpel.

  2. Lees alle reacties
  3. Mijn vraag is dan direct: Wordt er ook gekeken naar hoeveel ouders de nieuwsbrieven lezen die kinderopvangcentra en gastouderbureaus versturen? Mijn ervaring is namelijk dat hier nogal een kans ligt! Zeer regelmatig gaat er bij ons een nieuwsbrief de deur uit, maar de vragen die we vervolgens van ouders krijgen duidt erop dat de nieuwsbrieven slecht gelezen worden…

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.