Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Gebarenles voor alle kinderen in opvang en onderwijs’

Op kinderdagverblijven en scholen start een proef om kinderen met en zonder beperking gebaren aan te leren. Stichting Praten met je Handen ontwikkelde het programma.
gebarenles.jpg
‘Gebaren gebruiken met jonge kinderen verbetert het contact en stimuleert de ontwikkeling op veel vlakken.'

Met steun van de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind kan de pilot voor het zogenoemde Lotte & Max-programma medio juni 2017 van start gaan.

Kinderdagverblijf

Een van de locaties waar de proef start is het Amsterdamse kinderdagverblijf Gein van Kinder Service Hotels. Gein heeft al jarenlang positieve ervaringen met het toepassen van gebaren in de communicatie met jonge kinderen. Vestigingsmanager Iris Pereboom: ‘Gebaren gebruiken met jonge kinderen verbetert het contact en stimuleert de ontwikkeling op veel vlakken. Doordat deze kinderen zich met gebaren al heel jong veel beter kunnen uiten, hebben ze bovendien meer zelfvertrouwen en minder frustratie.’

Theatervoorstelling

In vijf weken wordt er met het programma toegewerkt naar de interactieve theatervoorstelling ‘Praten met je handen’. Elke week worden gebaren aangeleerd, liedjes gezongen, activiteiten aangeboden waarmee het verhaal van de voorstelling bij elkaar verzameld wordt. Het programma werkt met handpoppen die de attentiewaarde en betrokkenheid van de kinderen vergroten. Met de gebarencursus die de ouders krijgen aangeboden, wordt het lespakket op een veelomvattende manier ingezet waardoor in korte tijd veel bereikt kan worden in de taalontwikkeling.

Wetenschappelijke onderzoek

De Radboud Universiteit van Nijmegen wil meer te weten komen over het effect van ondersteunende gebaren op de taalontwikkeling van kinderen met en zonder beperking en onderzoekt de effectiviteit van deze methodiek. Dit wetenschappelijk onderzoek zal onder de leiding van Ellen Ormel en Marcel Giezen (beiden verbonden aan de Radboud Universiteit) plaatsvinden en zich richten op de leeropbrengsten van dit lesprogramma op het gebied van woordenschatvergroting. De uitkomsten van dit onderzoek zullen dit najaar gepubliceerd worden.

Hoewel het signaleren van haperingen in de taalontwikkeling niet zo eenvoudig is, is het wel van belang om bij een stoornis op dit gebied zo vroeg mogelijk ondersteuning te bieden om de kans op probleemgedrag te verkleinen, stelt logopedist Gerna Scholte. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.