FCB stimuleert en ondersteunt werkgevers en werknemers bij de ontwikkeling van het werk in de branches Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening, Jeugdzorg en Kinderopvang. Regelmatig komen er interessante subsidieregelingen en ondersteuningstrajecten voorbij voor de kinderopvangbranche. Bekend is de steun voor EVC-trajecten (ervaringscertificaten) en het ontwikkelen van een leercultuur binnen de organisatie.
Rol bemiddelingsmedewerker verandert
De recent verschenen subsidie voor leidinggevenden in de kinderopvang trok de aandacht van Cynthia van Mulekom van KNGO. Zij nam contact op met FCB om te vragen of bemiddelingsmedewerkers van gastouderbureaus ook in aanmerking zouden komen voor de subsidie. ‘De rol van de bemiddelingsmedewerker verandert steeds meer naar een inhoudelijk begeleidende rol op de werkvloer’, aldus KNGO op de website. Maar FCB liet weten dat gastouderopvang toch is uitgesloten van de subsidie.
Toekomst
Wel heeft de vraag van Van Mulekom, FCB geprikkeld om te kijken of bepaalde subsidietrajecten in de toekomst wel voor de gastouderopvang beschikbaar zijn. KNGO en FCB gaan hiervoor binnenkort om tafel.
Lees meer op KNGO.nl
Bemiddelingsmedewerkers moeten zelf pas net voldoen aan de gestelde opleidingseisen op niveau 3. Wat maakt hen competent op train de trainer te spelen? Zeker als je je bedenkt dat vele professionele gastouders, rechtstreeks uit de kinderopvang komen en vele malen meer ervaring hebben en al langer functioneren op een hoger niveau.
Daarnaast gaat de subsidiestroom weer via het gastouderbureau.Slimme zet!
En het meetinstrument? kijkt deze wel verder dan het gastouderbureau?
Laat de gastouder zelfstandig ondernemer zijn, niet alleen met betrekking tot het ondernemersrisico, maar helemaal. Begin met het loskoppelen van deze gastouder van het gastouderbureau. Onzinnige bureaukosten voor gastouder en vraagouder.
Graag verneem ik recente onderzoeksresultaten met betrekking tot het aantal kinderen wat een gastouder gemiddeld opvangt. Professionele gastouders vangen meer dan 2 kinderen per dag op.
Deze professionele gastouder moet en kan zelf verantwoordelijk worden gehouden voor de kwaliteit van haar bedrijf. Deze gastouders hebben veelal een hogere opleiding genoten en zouden zelf, als zelfstandig kinderopvangondernemer, mogelijkheden moeten krijgen zichzelf bij te scholen.
Waarom moet nu ook weer dit via het gastouderbureau verlopen? Houders hebben geen opleiding nodig voor het starten van een gastouderbureau, slechts een papieren controle op hun plak en knip pedagogisch beleidsplan. Iedere jan boeren piep kan een bureau starten. Zonder enige (pedagogische) kennis of kennis van de Wet Kinderopvang. Helaas komt dit gebrek aan kennis maar vaak wat naar voren. Ik kan er inmiddels een boek over schrijven.
De gastouderbureaus hebben de rol ‘kassiersfunctie’ toebedeeld gekregen. Dit als controlemaatregel voor o.a. fraude, dacht ik. Zover ik begrepen heb, was deze maatregel een wassen neus. De gastouder werkt namelijk als zelfstandig ondernemer en indien zij goede kwaliteit levert, zal de ouder niet verzuimen te betalen.
In eerste instantie is er wel of niet een match tussen gast- en vraagouder, welke laatste taalvaardigheid en pedagogische kwaliteit goed zelf kan beoordelen. Daarnaast vind ik de ‘korte lijnen’ ideaal!
Bij opvoedingsvragen bel ik een vriendin die remedial teacher is, of een vriendin die 20 met 20 jaar gastouderervaring.
Deze verschuiving naar inhoudelijke taken door het GOB, vindt gedeeltelijk al plaats, al is het alleen om het GOB voor ouders aantrekkelijker te laten lijken. Straks hanteren GOB’s dezelfde holle leuzen als de KO-organisaties… namelijk als marketingstrategie.
Hiervoor ben ik geen ZZPer geworden!