Antwoord pedagoog Annemiek Waage: ‘Mijn eerste vraag in dit soort kwesties is eigenlijk altijd: “Voor wie is dit een probleem, voor jou of voor Merel?” Dit lijkt een lastig iets, maar is volgens mij makkelijk op te lossen. Het vraagt echter wel een kritische blik naar jouw eigen handelen. Hoeveel verschillende soorten beleg staan er op tafel? En is dat reëel voor een tweejarige? Staan er twee (hooguit drie) verschillende soorten beleg of staan er wel zeven? Hoe meer keuze, hoe ingewikkelder het wordt. Je verwacht dan van een tweejarige dat ze het hele smakenpalet in haar hoofd heeft. Je snapt het al, een tweejarige heeft aan een keuze van twee al meer dan genoeg.
Heb jij een prangende vraag die je (eventueel anoniem) aan een van onze experts wil voorleggen? Mail dan naar info@kinderopvangtotaal.nl
Het zou ook kunnen dat Merel tegen de tijd dat jullie gaan eten te moe is. Dan zit de oplossing in eerder met Merel gaan eten, niet in de grote groep, maar gewoon even bij jou op schoot. Of vindt Merel het moeilijk om in de grote groep te praten? Dan helpt het als je met haar van tevoren al een duidelijke keuze maakt, het boterhammetje al smeert en aan haar geeft. Leren kiezen doen kinderen alleen als het binnen een duidelijk kader is. En variatie zit meer in het totale aanbod van de dag, dan in de diversiteit van beleg. Nog even zo’n kritische reflectievraag: hoe vaak eten volwassenen iedere ochtend hetzelfde? En jij? En is dat erg?’
Lees ook wat de pedagoog op vorige vragen antwoordde: