Fukkink deed in opdracht van het ministerie SZW onderzoek naar de thema’s: kwaliteit van de babyopvang, de effecten van kinderopvang op de ontwikkeling van kinderen en professionalisering van medewerkers. Dit zijn dezelfde thema’s als die van het onderzoeksprogramma Kwaliteit Kinderopvang van ZonMw waar momenteel zeven onderzoeksprojecten lopen.
Vergelijking met buitenland
Voor het boek bekeek Fukkink niet alleen wat de pedagogische kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang in het algemeen is, maar ook hoe zich dat verhoudt tot andere landen en specifiek naar de kwaliteit van babyopvang. Dit laatste hoofdstuk werd geschreven door Harriet Vermeer en Marleen Groeneveld, Samen met Lisanne Jilink bekeek Fukkink de resultaten van Nederlands onderzoek naar het effect van kinderopvang op het welbevinden en de ontwikkeling van kinderen. Lotte Henrichs, Pauline Slot en Paul Leseman schreven een hoofdstuk over de professionele ontwikkeling in voorschoolse voorzieningen.
Drie universiteiten
Het boek is daarmee een opvolger van ‘De kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang’ uit 2004 (van o.a. Marianne Riksen – Walraven). De wetenschappelijke kennis over de kinderopvang is sinds 2004 aanzienlijk gegroeid, zeker op het gebied van de ontwikkeling en opvang van baby’s. De zeven auteurs van het boek zijn verbonden aan drie verschillende universiteiten in Nederland: Universiteit van Amsterdam, Universiteit Leiden en Universiteit Utrecht en een kenniscentrum verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Het boek is uitgegeven door Uitgeverij SWP.
Ontwikkelingsstimulering moet beter
In december publiceerden we al een samenvatting van de conclusies van het boek. Daaruit bleek al dat er nog aardig wat werk aan de winkel is om de kwaliteit van de kinderopvang te verbeteren. Fukkink zag onder andere dat pedagogisch medewerkers relatief vaardig zijn in het praten en uitleggen met jonge kinderen, maar relatief zwak in ontwikkelingsstimulering en de begeleiding van interacties tussen kinderen op de groep. Ook zag hij dat de kwaliteit van de activiteiten en van de stimulering voor geletterdheid en gecijferdheid laag is in alle kindercentra. Lees meer over de conclusies
Download hier het boek ‘De Nederlandse kinderopvang in wetenschappelijk perspectief’